Kiedy tramwaj ma pierwszeństwo? Wielu kierowców ma wątpliwości

1 rok temu

Tramwaje budzą respekt na drodze i kierowcy często przepuszczają je zapobiegawczo. Kiedy tramwaj na pierwszeństwo przed autem? Rozwiewamy wątpliwości.

Jeżdżąc po dużych miastach nie sposób ustrzec się torowisk tramwajowych. Biorąc pod uwagę fakt, iż samochód przy zderzeniu z tramwajem ma niewielkie szanse wyjścia z opresji bez większych szkód, miejskie pojazdy szynowe wciąż budzą respekt kierowców – zwłaszcza tych na co dzień zamieszkałych w mniejszych miejscowościach. Dlatego niektórzy profilaktycznie ustępują pierwszeństwa tramwajowi, a to niekiedy prowadzi do kolizji z innymi samochodami. Jak jest wobec tego z tym pierwszeństwem tramwaju? Kiedy tramwaj ma pierwszeństwo, a kiedy musi ustąpić kierowcy samochodu osobowego?

Generalnie nie ma wielu podstaw, by na miejskich drogach bać się pojazdów szynowych. Podobnie jak auta muszą się one stosować do znaków drogowych i sygnalizacji świetlnych określających pierwszeństwo przejazdu. Nie zmienia to faktu, iż w pewnych sytuacjach tramwaj faktycznie ma względne pierwszeństwo przed samochodem, a czasami obowiązuje ono w nietypowych sytuacjach. Sprawdźmy zatem kwestie pierwszeństwa tramwaju w różnych sytuacjach drogowych.

Tramwaj – pierwszeństwo na skrzyżowaniach równorzędnych

Najbardziej klarowna sytuacja panuje na skrzyżowaniach z drogami równorzędnymi, tj. bez znaków drogowych (poziomych i pionowych) oraz sygnalizacji świetlnej. Na takich skrzyżowaniach zawsze trzeba ustąpić pierwszeństwa tramwajowi. Pojazdów szynowych nie obowiązuje reguła prawej dłoni, dlatego trzeba je przepuścić bez względu na to, z której strony wjeżdża na skrzyżowanie. Tramwaj w tym przypadku traktowany jest jak pojazd uprzywilejowany.

Czy tramwaj ma pierwszeństwo na skrzyżowaniu ze znakami i światłami?

Sytuacja zmienia się w przypadku obecności na skrzyżowaniu znaków regulujących pierwszeństwo przejazdu. Tu nie ma rozróżnienia na pojazd szynowy i samochód – obydwa muszą się do nich stosować. Wobec tego jeżeli tramwaj porusza się drogą podporządkowaną, musi przepuścić auta jadące drogą główną. Analogicznie gdy pojazd szynowy jedzie drogą z pierwszeństwem, kierowcy samochodów muszą go przepuścić. Dotyczy to też skrzyżowań z tzw. pierwszeństwem łamanym (oznakowanymi żółtymi tabliczkami określającymi pierwszeństwo przejazdu).

Komplikacje pojawiają się wtedy, gdy zarówno tramwaj, jak i samochód znajdują się na drodze z pierwszeństwem przejazdu lub drodze podporządkowanej. Wtedy pierwszeństwo zachowuje pojazd szynowy. jeżeli więc np. kierowca auta na skrzyżowaniu chce przejechać prosto, a znajdujący się naprzeciwko tramwaj zamierza skręcić w lewo, samochód musi przepuścić pojazd szynowy.

Jeśli chodzi o skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, motorniczy musi się stosować do jej wskazań na równi z kierowcą. Tym razem jednak, w sytuacji gdy samochód chcący jechać prosto i zamierzający skręcić w lewo tramwaj mają zielone światło, pojazd szynowy zobligowany jest przepuścić przecinające skrzyżowanie auto. Ta reguła nie znajduje jednak zastosowania, gdy samochód chce skręcić w prawo w kierunku, w którym jedzie tramwaj (ten skręca w lewo). Wówczas auto traci pierwszeństwo i musi przepuścić pojazd szynowy. Podobnie dzieje się, gdy zarówno motorniczy, jak i kierujący autem zamierzają skręcić w lewo. Kierowca powinien też ustąpić pierwszeństwa tramwajom, gdy podczas skręcania na skrzyżowaniu (np. w lewo) przejeżdża przez torowisko.

Do wskazań sygnalizacji świetlnej muszą stosować się zarówno kierowcy aut, jak i osoby prowadzące tramwaj.

Kiedy tramwaj ma pierwszeństwo na rondzie?

Na zdecydowanej większości rond w Polsce (czyli takich, gdzie przed wjazdem znajdują się znaki „ustąp pierwszeństwa”) wjeżdżający na nie tramwaj nie ma pierwszeństwa i musi przepuścić jadące na rondzie pojazdy. Nabywa jednak pierwszeństwa w momencie gdy jest już na rondzie i zamierza z niego zjechać: w takiej sytuacji muszą go przepuścić samochody. Podobnie dzieje się na rondach z sygnalizacją świetlną – kierowcy muszą zawsze ustąpić poruszającemu się po skrzyżowaniu tramwajowi, ale nie muszą go przepuszczać, gdy pojazd szynowy oczekuje na wjazd na nie na czerwonym świetle. Jeśli przed rondem nie ma znaków „ustąp pierwszeństwa”, pojazd szynowy ma pierwszeństwo zarówno podczas wjeżdżania, jak i zjeżdżania ze skrzyżowania o ruchu okrężnym.

Na rondach bez świateł (ale z ustawionym przy wjeździe znakiem „ustąp pierwszeństwa”) tramwaj przed wjechaniem na skrzyżowanie o ruchu okrężnym musi przepuścić inne pojazdy.

Czy tramwaj wyjeżdżający z pętli ma pierwszeństwo?

Tramwaj wyjeżdżający z pętli lub zajezdni jest traktowany jako pojazd włączający się do ruchu, dlatego kierujący samochodami nie muszą im ustępować pierwszeństwa przejazdu.

Reasumując – kiedy tramwaj ma pierwszeństwo?

Tramwaj ma zawsze pierwszeństwo na skrzyżowaniach równorzędnych i na rondach, gdy sygnalizuje zamiar opuszczenia go. Ma też bezwzględne pierwszeństwo na skrzyżowaniach o ruchu okrężnym bez znaków „ustąp pierwszeństwa”. Pojazd szynowy należy też przepuścić, gdy, podobnie jak on, znajdujemy się na drodze z pierwszeństwem (niezależnie od tego, czy skręcamy, czy jedziemy prosto) lub gdy wraz z tramwajem mamy zielone światło (w tym przypadku ustępujemy motorniczemu tylko wtedy, gdy skręcamy).

Polecamy również:

Więcej na temat tego, kiedy tramwaj ma pierwszeństwo

Skrzyżowanie z drogą podporządkowaną – kto ma pierwszeństwo?

Idź do oryginalnego materiału