Nowa droga w Katowicach oficjalnie ma zostać udostępniona za jakiś czas, ale już dziś jeżdżą po niej samochody. Powstała, ponieważ w przyszłości miasto spodziewa się, iż w sąsiedztwie łącznika będą powstawały inwestycje mieszkaniowe. Droga dla kierowców jest zgodna z przepisami. Pieszym i rowerzystom zostawiono mniej miejsca.
Choć jak informuje miasto, prace nad nowym łącznikiem dopiero dobiegają końca, to już dziś korzystali z niego kierowcy. Zniknęły ogrodzenia na obu krańcach nowo wybudowanej drogi. Gdy tylko zniknęły bariery ustawione do tej pory na jezdni, pojawili się pierwsi kierowcy. Poza tym już teraz zapalają się tu nowe latarnie, a po południu był tylko jeden znak zakazu wjazdu na rondzie na ul. Gospodarczej. Niektórym kierowcom to nie przeszkadzało.
Łącznik ma około 500 metrów i przebiega pomiędzy rondem na ul. Gospodarczej a ul. Porcelanową. To jedna z sześciu inwestycji, które miasto realizuje w ramach „budowy nowych układów drogowych dla skomunikowania terenów o funkcjach mieszkaniowych i usługowych”. Tak nazywa się przedsięwzięcie, które kosztuje 158 mln złotych. Katowicom udało się jednak otrzymać na nie dofinansowanie w kwocie 115 mln zł (niespełna 86 mln zł z Rządowego Funduszu Polski Ład, a 30 mln zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg).
Trwają ostatnie prace
Umowę na budowę dróg Katowickie Inwestycje podpisały z firmą Budimex pod koniec kwietnia ubiegłego roku. Teraz kontrakt dobiega końca. Zgodnie z nim, do 12 grudnia wykonawca ma czas na realizację prac. Jak informuje Dawid Kwiecień z Katowickiej Agencji Wydawniczej w imieniu Katowickich Inwestycji, łącznik Gospodarcza – Porcelanowa jest w końcowej fazie realizacji. Wykonane są prace sieciowe i nawierzchnia, w tej chwili realizowane są jeszcze prace wykończeniowe związane z humusowaniem terenów przyległych i wykonanie oznakowania drogi. Teren jest porządkowany. Zakres prac objął też budowę kanalizacji wzdłuż ul. Porcelanowej. Na długi odcinku realizowane są jeszcze prace związane z układaniem nawierzchni oraz budową chodników i miejsc parkingowych.
Jak podają Katowickie Inwestycje, wszystkie prace powinny zakończyć sie w tym tygodniu. Po nich ruszą odbiory. Oficjalnie dopiero po tym droga miała zostać udostępniona. Jednak już teraz jeżdżą nią kierowcy.
Standardy tylko dla kierowców
Przy okazji budowy wzdłuż łącznika powstał też chodnik i droga dla rowerów. Nowa droga łącząca ulice Gospodarczą i Porcelanową powstawała od podstaw w terenie zalesionym, co dawało duże możliwości. Łącznik można było zaprojektować i wykonać w taki sposób, żeby infrastruktura była komfortowa dla wszystkich użytkowników. Jednak skupiono się na komforcie kierowców. Droga dla samochód spełnia standardy. Szerokość jezdni to 7 metrów, czyli każdy z pasów ma po 3,5 m szerokości.
Jednak szerokość drogi rowerowej jest niezgodna z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych z 2022 roku. Zgodnie z ministerialnym dokumentem, minimalna szerokość dwukierunkowej drogi dla rowerów to 2,5 m. Tutaj są to 2 metry w przypadku drogi dwukierunkowej. Ta przebiega po zachodniej stronie nowo wybudowanej drogi, od ronda na ul. Gospodarczej do mniej więcej połowy łącznika. Dalej, żeby dojechać do ul. Porcelanowej od strony Nikiszowca, rowerzyści będą musieli przekroczyć jezdnię przejazdem i poruszać się wschodnią stroną drogi. Od tego miejsca, w kierunku Fabryki Porcelany, infrastruktura jest już jednokierunkowa i ma 1,5 m szerokości.
To oznacza, iż na niektórych odcinkach dwukierunkowa infrastruktura rowerowa ma taką samą szerokość jak przebiegający obok chodnik, a na jednokierunkowej drodze rowerzyści mają do dyspozycji tylko pół metra mniej niż na dwukierunkowej. – Droga rowerowa została wykonana zgodnie z dokumentacją projektową, opracowaną w 2021 roku uwzględniając obowiązujące w tamtym czasie przepisy. Na odcinku od ronda na ul. Gospodarczej do przecięcia się z trasą rowerową nr 5 jest dwukierunkowa i ma szerokość 2 metrów. Dalej, do ul. Porcelanowej, są odcinki jednokierunkowe po obu stronach jezdni, a ich szerokość to 1,5 metra – wyjaśnia Kwiecień. w uproszczeniu – miasto wybudowało drogę rowerową według projektu z 2021 roku i choć budowa ruszyła prawie w 2023 roku, to nie zaktualizowano jej szerokości, dopasowując do obowiązujących już w 2022 roku przepisów.
Budowa drogi pomiędzy ul. Gospodarczą a ul. Porcelanową kosztowała ok. 38,5 mln zł brutto.