Teraz wprowadzono rozwiązanie, które pozwala na znaczną poprawę bezpieczeństwa. Unijne przepisy po raz pierwszy dopuściły do użytku retrofity LED w reflektorach samochodowych.
Retrofity LED – kuszące parametry i długa żywotność
Zamienniki LED od dawna przyciągały uwagę użytkowników aut. Łatwy montaż, identyczny kształt jak klasyczne żarówki, a do tego bielsze światło o większym zasięgu sprawiały, iż kierowcy chętnie je wybierali. Ich odporność na wstrząsy i wysoka trwałość – choćby 3000 godzin – dawały przewagę nad halogenami. W praktyce jednak korzystanie z nich było niezgodne z prawem.
– W lampach samochodowych można stosować tylko homologowane źródła światła o kategorii przewidzianej przez producenta lampy – tłumaczy dr inż. Piotr Kaźmierczak z ITS. – Zastosowanie w takiej lampie zamiennika LED poza niewielką poprawą jasności oświetlenia może skutkować niepożądanym oślepianiem innych kierowców. Montaż LED-ów jako zamienników tradycyjnych żarówek do reflektorów w Polsce pozostało nielegalny – wskazuje ekspert.
Przełomowe przepisy – dopuszczono kategorię H11
Na zmianę trzeba było czekać długo, ale w końcu nastąpiła. Unia Europejska zdecydowała o dopuszczeniu retrofitów LED kategorii H11. To otworzyło drogę do legalnego montażu takich żarówek w pojazdach starszej daty.
Producenci błyskawicznie zareagowali. Jeden z nich zaoferował model z homologacją ECE R37, oznaczony symbolem E1. Można go stosować we wszystkich reflektorach H11 bez dodatkowych oznaczeń czy badań. Inny producent zaprezentował zamiennik z certyfikatem UN ECE (E-mark), który jest akceptowany we wszystkich państwach Unii Europejskiej oraz w krajach sygnatariuszach umowy z 1958 roku.
Nowe LED-y charakteryzują się białym światłem o temperaturze do 6000 K, zużyciem energii mniejszym o 60 proc. oraz żywotnością sześciokrotnie dłuższą niż halogeny.
Świadectwo homologacji – dlaczego warto je mieć?
– Homologowany zamiennik LED H11 można zastosować w każdej lampie samochodowej współpracującej z żarówką halogenową kategorii H11 – wyjaśnia dr inż. Piotr Kaźmierczak. – Uzyskanie homologacji dla zamiennika LED powoduje, iż jego stosowanie w lampie będzie legalne we wszystkich krajach UE. Mimo tego proponowałbym, aby kierowcy stosujący legalny zamiennik LED posiadali wydruk świadectwa homologacji.
Dokument z numerem homologacyjnym ułatwi rozmowę z policjantem podczas kontroli. Brak oznaczenia lub podejrzenie oślepiania innych użytkowników drogi wystarczy, by funkcjonariusz zatrzymał dowód rejestracyjny.
Najczęściej używane żarówki – kiedy legalne LED-y H7 i H4?
Choć H11 zyskały unijną homologację, to polscy kierowcy najczęściej używają żarówek H7 i H4. – Wprowadzenie do procesu homologacji zamienników LED kolejnych kategorii żarówek, w tym dla H7 i H4, ma nastąpić w najbliższym czasie – zapowiada Kaźmierczak. – Jednak opracowanie wymagań technicznych może zająć jeszcze sporo czasu, bo konstrukcja retrofitów wymaga pełnej kompatybilności z istniejącymi reflektorami.
Policja przypomina – nie ryzykuj z oświetleniem
– Prawidłowo wyregulowane i sprawne światła pozwalają kierowcy wcześniej dostrzec przeszkodę – przypomina nadkom. Robert Opas z KGP. W Polsce obowiązuje jazda na światłach całą dobę. Za brak świateł w dzień kierowca zapłaci 100 zł i dostanie 2 punkty karne, a po zmroku kara wyniesie 300 zł i 6 punktów.
Nielegalne LED-y mogą zakończyć się zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego i mandatem choćby do 3000 zł.
Nowe badania techniczne i wirtualny dowód
Od 1 czerwca 2024 r. diagnosta na SKP w przypadku poważnych usterek zatrzymuje dowód rejestracyjny elektronicznie w systemie CEP. – W przypadku usterek poważnych lub niebezpiecznych wynik badania musi być negatywny – podkreśla Karol Rytel z PISKP.
Jeśli kierowca usunie błędy w ciągu 14 dni, płaci tylko za sprawdzenie usunięcia usterek, a nie za całe badanie. Gdy pojazd przejdzie badanie pozytywnie, diagnosta zwraca dowód rejestracyjny elektronicznie, bez konieczności wizyty w urzędzie.
Lista najczęstszych usterek na SKP
– Usterki na liście są uszeregowane od najczęściej występujących – podaje dr inż. Paweł Dziedziak z ITS. Znalazły się na niej m.in. luzy w układzie kierowniczym, wycieki płynów, niesprawne światła mijania, uszkodzone klosze, różne opony na jednej osi czy nadmierna korozja konstrukcji.