Klienci muszą się przygotować. Szykuje się koniec znanej marki spożywczej?

1 tydzień temu
Zdjęcie: Wielkie zmiany w polskich sklepach. Jedna z dużych sieci zniknie na dobre | foto Pixabay


We Włoszech scenariusz jest już przesądzony. Jesienią 2025 roku francuska sieć Carrefour sprzeda swoje sklepy włoskiej firmie NewPrinces. Umowa obejmuje 1188 placówek i opiewa na kwotę około 1 mld euro. Dla klientów w tym kraju oznacza to definitywny koniec jednej z najbardziej rozpoznawalnych marek spożywczych.

Eksperci ostrzegają, iż podobne rozwiązanie może zostać wdrożone także w Polsce. – „To nie jest pytanie czy, tylko kiedy Carrefour zacznie wychodzić z kolejnych rynków” – zauważają analitycy cytowani przez Bloomberga.

Portugalski gigant z jasno wytyczonym celem

Podczas gdy Carrefour ogranicza swoją obecność, Jeronimo Martins planuje bezprecedensową ekspansję. W marcu 2025 roku prezes Pedro Soares dos Santos ogłosił plan zwiększenia sprzedaży do 50 mld euro do roku 2030. To niemal 50 proc. więcej niż w 2024 roku, kiedy obroty wyniosły 33 mld euro.

– „Jesteśmy gotowi na największy skok w historii firmy. Polska będzie w tym projekcie absolutnie kluczowa” – podkreślał Soares dos Santos.

Polska jest dla portugalskiej grupy najważniejszym rynkiem – odpowiada za aż 72 proc. całkowitych przychodów spółki.

1,1 mld euro na inwestycje – w tym Polska

W 2025 roku Jeronimo Martins zamierza wydać 1,1 mld euro na rozwój. Największa część tej kwoty zostanie przeznaczona na Polskę, ale firma inwestuje również na Słowacji i w Kolumbii. W pierwszym kwartale 2025 roku na Słowacji działały już cztery sklepy, a w Ameryce Południowej dynamicznie rozwija się sieć Ara.

Czy Carrefour w Polsce zmieni właściciela?

Zdaniem ekspertów, przejęcie włoskiej spółki Carrefoura jest dla Portugalczyków sygnałem do kolejnego kroku. jeżeli podobna decyzja zapadnie w Polsce, mogliby oni przejąć hipermarkety francuskiej sieci. Wymagałoby to jednak zgody urzędu antymonopolowego.

– „Scenariusz, w którym Carrefour w Polsce zostanie wchłonięty przez Jeronimo Martins, jest dziś bardzo prawdopodobny” – twierdzą eksperci branżowi.

Historia sukcesu Biedronki

Na polskim rynku portugalska grupa obecna jest od lat 90., kiedy przejęła sklepy Eurocash. Kolejnym przełomem była akwizycja sieci Plus w 2008 roku. To właśnie wtedy Biedronka zaczęła dynamicznie rosnąć i z czasem stała się niekwestionowanym liderem.

Od 2021 roku Jeronimo Martins rozwija także agrobiznes – inwestując w produkcję mięsa, nabiału i ryb. Dzięki temu kontroluje proces dostaw i może oferować klientom konkurencyjne ceny.

Carrefour od lat boryka się w Polsce z problemami. Model hipermarketowy tracił na atrakcyjności w momencie, gdy Polacy zaczęli wybierać mniejsze sklepy blisko domu. Na rynku rosła pozycja Biedronki, Lidla i Dino. W efekcie Carrefour stracił znaczną część klientów i wypadł z pierwszej ligi.

Zmiana przyzwyczajeń konsumentów jest nieunikniona

Jeśli Carrefour rzeczywiście zniknie z Polski, będzie to koniec pewnej epoki. Klienci zobaczą mniej marek, a rynek detaliczny stanie się jeszcze bardziej skoncentrowany.

– „Każdy przełom w handlu oznacza koniec pewnej epoki. Tak było, gdy upadały hipermarkety Geant, tak będzie, gdy zniknie Carrefour” – przypominają analitycy.

Idź do oryginalnego materiału