Kolej szybkich prędkości w Grudziądzu – tak! Ale nie przez Las Rudnicki. Przywrócić opcję z mostem północnym! Konsultacje Centralnego Portu Komunikacyjnego z mieszkańcami (zdjęcia)

egrudziadz.pl 2 tygodni temu
Zdjęcie: Kolej szybkich prędkości w Grudziądzu – tak! Ale nie przez Las Rudnicki. Przywrócić opcję z mostem północnym! Konsultacje Centralnego Portu Komunikacyjnego z mieszkańcami (zdjęcia)


Przedstawiciele Centralnego Portu Komunikacyjnego i wykonawcy studium – Transprojektu Gdańskiego mówili o wariantach budowy linii kolejowych nr 5 i 242 na odcinku Grochowalsk – Grudziądz – Warlubie i odcinku Grudziądz – Gdańsk.

Jest to część planowanej inwestycji na trasie CPK – Płock – Włocławek – Grudziądz – Kwidzyn – Trójmiasto. Cel jest taki, by podróż koleją z Warszawy do Trójmiasta trwała około 2 godzin. – Chcemy, by budowa sprawiła jak najmniejszą uciążliwość dla mieszkańców i środowiska naturalnego. Jesteśmy na 2. etapie pogłębionej analizy i w I kwartale 2025 roku chcemy mieć analizę kosztów i korzyści – mówił projektant Adrian Karwat. – Stacja Grudziądz ma być poddana gruntownej modernizacji, podobnie jak stacja w Warlubiu.

Maksymalna prędkość pociągów pasażerskich na linii nr 5 ma sięgnąć 350 km na godzinę a na linii nr 242 przewidywana prędkość to 120 km na godzinę. Wjeżdżając do Grudziądza pociąg zmniejszy prędkość do około 80 km na godzinę.

Na konsultacje do Grudziądzkiego Inkubatora Przedsiębiorczości przybyło liczne grono mieszkańców zainteresowanych wielką inwestycją.

Przedstawiciel zespołu drogowego Mateusz Narloch omawiał zmiany, jakie zajdą w sieci dróg. Przebudowa nastąpi tam, gdzie kolidują z trakcją kolejową. Powstaną całkiem nowe arterie. – Przewidujemy przejazdy kolejowe bezkolizyjne: nad lub pod koleją, a na ul. Bydgoskiej zostanie w jednym poziomie, kolizyjny, jak do tej pory, gdyż są tu obiekty zabytkowe, których nie naruszymy. Układ kolejowy w Grudziądzu bardzo się rozbuduje. Przeprojektowaliśmy drogi poprzeczne. Trasa Średnicowa pozostanie bez przebudowy.

To tylko mała część zmian w układzie drogowym.

Przedstawiono 5 wariantów linii szybkich prędkości. Pierwszy etap przewiduje budowę kolei z Lipna do Grudziądza i z Warlubia do Grudziądza. Drugi etap to linia z Grudziądza do Gdańska.

Wiele uwagi poświęcono wariantowi z budową linii kolejowej przez Las Rudnicki. Pierwszy oponował leśnik Mateusz Cieślakiewicz: – Trasa nie może przebiegać przez środek lasu, w którym żyje wiele zwierząt m.in. daniele, sarny czy derkacze, które wymagają ochrony. Szerokość pasa pod wycinkę drzew wynosi około 100 metrów.

Przeciwko szybkiej kolei przez Las Rudnicki jest też prezydent Grudziądza Maciej Glamowski. – Odcinamy w ten sposób pół miasta. A nie byłoby konieczności wycinki i budowy przez las, gdyby przyjąć wariant z mostem północnym, który państwo odrzuciliście – mówił prezydent Maciej Glamowski. – Moim zdaniem powinien być przywrócony do konsultacji.

Tę wypowiedź mieszkańcy poparli oklaskami.

Mieszkańcy Sadowa i Tuszewa byli zaniepokojeni tym, iż w związku z budową zostaną wykupione ich domy i będą musieli się przeprowadzić. Przedstawiciele CPK zapewniali, iż wyceny będą uczciwe.

W pewnym momencie – po wielu wątpliwościach i sprzeciwie mieszkańców jeden z inwestorów stwierdził, iż jeżeli będzie duży opór lokalnej społeczności to pociąg dużej prędkości z CPK może pominąć Grudziądz i jechać wprost do Gdańska, nie zatrzymując się w Grudziądzu. Tu ripostował prezydent Maciej Glamowski: – Ta linia kolejowa jest dla Grudziądza niezbędna, to skok cywilizacyjny dla miasta. Beneficjentami tej inwestycji będą kolejne pokolenia grudziądzan.

Podczas konsultacji wiele osób zadawało pytania a na zakończenie były indywidualne rozmowy mieszkańców z ekipą CPK.

CPK udostępnia infolinię dla osób chcących przedstawić swoją opinię: +48 539 188 404. Więcej informacji na stronie: www.cpk.pl

TEKST I FOT. MARYLA RZESZUT

Idź do oryginalnego materiału