Ilustrowany Kurier Codzienny IKC
W piątek, 9 lutego 2024 roku, drogowcy rozpoczynają budowę kolejnej kładki dla pieszych nad zakopianką – tym razem w Mogilanach. Między Krakowem a Myślenicami jest już sześć takich obiektów. Niebawem zacznie się budowa następnych pięciu.
Nowe przejście dla pieszych nad zakopianką powstanie w południowej części Mogilan, w okolicy przystanku autobusowego Włosań. – Połączymy ul. Żary i św. Rity i zapewnimy bezpieczną komunikację między dwiema stronami DK7, dzięki czemu będziemy mogli zlikwidować funkcjonującą dziś w tym miejscu „zebrę” – podkreśla Kacper Micha z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Przez ten odcinek zakopianki każdego dnia przejeżdża ponad 52 tysiące samochodów, kładka zdecydowanie wpłynie więc na poprawę bezpieczeństwa pieszych. Od 2017 roku były w tym miejscu trzy wypadki z udziałem pieszych.
Kładka zostanie zbudowana na trzech podporach – dwie będą po obu stronach zakopianki, a trzecia w środku, między jezdniami. Konstrukcja będzie miała 3,4 m szerokości i 40 m długości i będzie biec 6 m nad DK7. Wejście na kładkę będzie dostępne dzięki schodów i wind. Koszt inwestycji to 6 mln zł.
– W pierwszym etapie prac będziemy demontować wyspę przy skrzyżowaniu zakopianki i ul. Żary. Dlatego też w piątek zamkniemy pas do skrętu w prawo, który jest na DK7. Sam wjazd na ul. Żary z zakopianki będzie utrzymany. Wszystkie prace planujemy zakończyć w listopadzie tego roku – mówi przedstawiciel GDDKiA.
Kładka w Mogilanach to jedna z kilku tego rodzaju inwestycji, które dla pieszych przechodzących przez zakopiankę realizuje GDDKiA. Bliżej Krakowa, w Libertowie, w najbliższych latach powstaną trzy kładki:
· koło skrzyżowania DK7 z ul. Świetlistą;
· koło przystanku autobusowego Góra Libertowska;
· przy skrzyżowaniu z ul. Rumianą i ul. Przylesie.
Niespełna 1,5 km na południe od przejścia w Mogilanach powstanie kolejna kładka, w Głogoczowie. Jej budowa powinna się rozpocząć na wiosnę. Wtedy też powinna się zacząć budowa węzła drogowego w Krzyszkowicach – częścią tej inwestycji jest budowa tunelu pod DK7, który będzie służył również pieszym i pozwoli im na bezpieczne przejście na drugą stronę drogi.
Ostatnia kładka powstaje w Myślenicach, w pobliżu przystanku autobusowego Tarnówka i dawnego Cmentarza Żydowskiego. – Ten obiekt budujemy w ramach większej inwestycji, jaką jest węzeł Myślenice. Oba węzły planujemy zrealizować do końca 2025 roku – zaznacza Kacper Michna.
(AI GEG)