Kolejna ofiara internetowego romansu – seniorka traci 20,000 CAD

bejsment.com 2 godzin temu

„Powiedział mi, iż się we mnie zakochał”- twierdzi starsza kobieta, która straciła 20 tys. dolarów na internetowym oszustwie romansowym.

Dwie siostry z Ontario pojechały do Nowej Fundlandii, aby spędzić czas ze swoją mamą po tym, jak dowiedziały się, iż straciła 20,000 dolarów w wyniku oszustwa romansowego.

„Pod koniec lipca skontaktował się z nami krewny, który powiedział, iż nasza matka została oszukana” – powiedziała Pauline Harnum, która pojechała ze swoją siostrą bliźniaczką Paulą Harnum. Obie siostry mieszkają w tej chwili w Woodbridge, Ont.

Pojechały do swojej 77-letniej matki, Elaine Harnum, która mieszka w małej wiosce w północno-zachodniej Nowej Fundlandii. Siostry powiedziały, iż ich matka czuła się samotna po śmierci ich ojca i iż niedawno była leczona na raka. „Uważamy, iż to, co się stało – nasza matka została złapana w trudnym momencie, a oszuści mogą być dość przekonujący” – powiedziała Pauline Harnum.

Wszystko zaczęło się, gdy ich matka otrzymała zaproszenie do znajomych na Facebooku od kogoś, kogo nie znała. „Powiedział mi, iż zakochał się we mnie, gdy zobaczył moje zdjęcie” – powiedziała Elaine Harnum.

Mężczyzna powiedział również, iż jest wdowcem w jej wieku i niedługo wysyłał do niej SMS-y dzień i noc. „Wydawał się taki miły i chciał tu przyjechać, żeby mnie poznać” – powiedziała Elaine Harnum. „Był taki przekonujący, a ja po prostu na to przystałam. Zostałam w to wciągnięta”.

Mężczyzna powiedział, iż jego finanse są zablokowane w amerykańskim banku i zapytał, czy mógłby pożyczyć pieniądze, aby pomóc swojemu choremu synowi. Oszust powiedział jej, aby zaczęła kupować karty podarunkowe Apple.

„Zaczęło się od kart podarunkowych o wartości 50 CAD, potem 100 CAD, potem 200 CAD, potem 300 CAD i 500 CAD. Najwyższa kwota, jaką wysłałam na raz, wynosiła 3000 dolarów” – powiedziała Elaine Harnum.

Przyznała, iż w ostatecznym rozrachunku przekazała oszustowi 20,000 dolarów.

Oszustwa romansowe pozostają w pierwszej trójce oszustw w Kanadzie, według Kanadyjskiego Centrum Zwalczania Nadużyć Finansowych, a Kanadyjczycy stracili ponad 52 miliony dolarów na rzecz przestępców tylko w zeszłym roku i prawie 23 miliony dolarów w pierwszej połowie 2024 roku.

Wielu oszustów korzysta z portali społecznościowych, aby znaleźć samotne ofiary i niedługo zacząć prosić je o pieniądze. Dlatego Elder Abuse Prevention Ontario (EAPO) twierdzi, iż stara się edukować seniorów na temat zagrożeń związanych z oszustwami internetowymi.

„Jest tak wiele starszych osób żyjących samotnie, które szukają towarzystwa” – powiedziała Raeann Rideout, dyrektor ds. partnerstw strategicznych w EAPO. „Mówimy seniorom, iż jeżeli nie zainicjowali z kimś rozmowy samodzielnie i z własnej woli, musiszą bardzo uważać na to, z kim łączą się online i co udostępnią publicznie na Facebooku”.

Rodzina Harnumów chce podzielić się swoją historią, aby ostrzec innych i uważa, iż sprzedawcy detaliczni powinni robić więcej, aby zapobiegać oszustwom, zwłaszcza gdy sprzedawca widzi, iż senior kupuje duże ilości kart podarunkowych.

„Jeśli widzisz, iż ktoś przychodzi i kupuje karty podarunkowe o wartości tysięcy dolarów w sklepie na rogu, powinien istnieć system ostrzegania, a oni również powinni ponosić pewnego rodzaju odpowiedzialność” – powiedziała Paula Harnum.

Siostry stwierdziły również, iż strony internetowe takie jak Facebook powinny być bardziej odpowiedzialne za oszustwa mające miejsce na ich platformie.

Harnumowie powiedzieli, iż współpracują z RCMP i Kanadyjskim Centrum Zwalczania Nadużyć Finansowych, aby wyśledzić fundusze, ale gdy pieniądze zostaną wysłane do oszusta, trudno je odzyskać.

Idź do oryginalnego materiału