Kolejowe tsunami w Sądecczyźnie: Podłęże – Piekiełko rozpycha się w Nowym Sączu. Co zmieni przystanek Nowy Sącz Chełmiec?

1 miesiąc temu

Nowy Sącz właśnie staje się sercem południowej magistrali. Modernizacja linii 104 (Chabówka – Nowy Sącz) w ramach projektu Podłęże – Piekiełko wchodzi w finał na odcinku Nowy Sącz – Klęczany: ułożone tory, nowy most nad Dunajcem i bezkolizyjny przejazd na ul. Krakowskiej zmieniają dojazdy i szykują powrót pociągów pasażerskich. Na dokładkę – zupełnie nowy przystanek Nowy Sącz Chełmiec, zaprojektowany na wiadukcie, który ma stać się „windą” dla ruchu podmiejskiego i regionalnego.

Nowy Sącz: most nad Dunajcem, wiadukt na Krakowskiej i finał układania torów

Nowy łukowy most kolejowy nad Dunajcem jest jednym z najbardziej widowiskowych elementów przebudowy 104-ki w mieście. Konstrukcja zastępuje starą przeprawę i ma zabezpieczyć przepustowość dla rosnącego ruchu do i z Nowego Sącza. Równolegle gotowy jest wiadukt kolejowy nad ul. Krakowską – w miejsce przejazdu drogowo-kolejowego – co wyeliminowało korki na jednym z głównych wlotów do miasta i podniosło bezpieczeństwo. Na miejskim odcinku linii 104 tory są już ułożone, a PKP PLK sygnalizowały wejście prac w fazę domknięcia robót torowych i przygotowań do wznowienia ruchu pasażerskiego w kierunku Klęczan. W całym projekcie po zakończeniu prac podróż Kraków – Nowy Sącz ma skrócić się do ok. 60 minut (po połączeniu modernizowanej 104 z nową linią Podłęże – Tymbark/Mszana).

Przystanek Nowy Sącz Chełmiec: nowa „brama” kolejowa od północy

Nowy przystanek Nowy Sącz Chełmiec powstaje tuż przy wiadukcie nad ul. Krakowską. To całkowicie nowy punkt zatrzymań – z wysokim, dostępnościowym peronem, wiatami i małą architekturą – zaprojektowany tak, by łatwo przesiadać się między koleją a ruchem lokalnym. PKP PLK pokazały wizualizacje przystanku oraz potwierdziły lokalizację w sąsiedztwie nowego bezkolizyjnego skrzyżowania. Lokalne relacje z placu budowy wskazują, iż na obiekcie realizowane są prace wykończeniowe.

– Postępuje modernizacja przystanku Nowym Sącz Chełmiec. realizowane są prace przy instalacji małej architektury, budowie windy i klatki schodowej. Do dyspozycji podróżnych oddamy nowoczesny obiekt, w pełni dostępny dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się – czytamy w mediach społecznościowych wykonawcy.

Co to oznacza w praktyce dla mieszkańców i dojazdów?

Dla Nowego Sącza – sprawniejszy wjazd/wyjazd od strony północnej, eliminację „korkowego” przejazdu na Krakowskiej oraz powrót pociągów na miejskim odcinku 104-ki. Dla Chełmca – realny punkt wejścia do kolei aglomeracyjno-regionalnej, który wraz z nowym mostem i wiaduktem ma wyprowadzić ruch z ulic i skrócić czasy dojazdu do centrum i dalej, w kierunku Limanowej czy Krakowa. Całość jest częścią większej układanki: modernizacji 75 km linii 104 oraz budowy 58 km nowej trasy Podłęże – Tymbark/Mszana, która ma spiąć Sądecczyznę szybkim połączeniem z aglomeracją krakowską.

Harmonogram i kontekst: co dalej na 104-ce

Na odcinku Nowy Sącz – Klęczany PLK publikowały w 2025 r. zdjęcia z zaawansowania robót i zapowiadały domykanie prac torowych w mieście. Równolegle realizowane są kontraktacje i roboty na kolejnych fragmentach projektu (m.in. Szczyrzyc – Tymbark, gdzie podpisano umowę na budowę pierwszego odcinka nowej linii) oraz postępy tunelowe pod Pisarzową. To wszystko jest spinane oficjalnym serwisem inwestycji, gdzie znajdziesz kalendarium i bieżące komunikaty.

Najważniejsze fakty w pigułce (NS + Chełmiec)

Nowy most kolejowy nad Dunajcem – gotowa, kluczowa przeprawa zwiększająca przepustowość linii w mieście. Bezkolizyjny wiadukt nad ul. Krakowską – otwarty w lipcu 2025 r., likwiduje „wąskie gardło” na wlocie do miasta. Przystanek Nowy Sącz Chełmiec – nowy punkt na sieci, przy wiadukcie, z wysokim peronem i infrastrukturą dla pasażerów; prace wykończeniowe trwają. Odcinek Nowy Sącz – Klęczany – ułożone tory, finisz robót w 2025 r. zapowiada powrót pociągów pasażerskich. Docelowo: relacje Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut po domknięciu całego projektu (modernizacja 104 + nowa linia Podłęże – Tymbark/Mszana).

Idź do oryginalnego materiału