Komunikacyjna rewolucja w Pruszkowie!

3 godzin temu
Władze miasta zapowiadają, iż zmiany przyniosą zupełnie nową jakość podróży komunikacją miejską.Nowy tabor i więcej liniiOd połowy 2026 roku pruszkowskie linie obsługiwać będzie konsorcjum PKS Gostynin i PKS Skierniewice, należące do Grupy PKS Grodzisk Mazowiecki. Na ulice wyjedzie łącznie 19 nowoczesnych autobusów – o trzy więcej niż obecnie.Trzon taboru stanowić będą 10,5-metrowe tureckie Otokary – niskopodłogowe, klimatyzowane pojazdy z funkcją „przyklęku”, rampą dla wózków oraz systemem dynamicznej informacji pasażerskiej. Pasażerowie znajdą w nich ładowarki USB, monitoring i wygodne, ergonomiczne siedzenia.Na liniach nr 2 i 10 pozostaną elektryczne Solarisy, a ich flotę uzupełnią nowe, niskopodłogowe chińskie autobusy elektryczne, przystosowane do ruchu miejskiego. Z kolei na linii nr 9, pojawi się mniejszy minibus MAN Mercus. Wszystkie pojazdy będą fabrycznie nowe i spełnią europejskie normy emisji.Zmiany tras i nowe przystankiReforma obejmie także układ linii. Wraz z nowym taborem pojawi się linia 10B, kursująca w przeciwnym kierunku do „dziesiątki”. Obie linie wyruszą z pętli na osiedlu Staszica, obsługując m.in. ulice Sienkiewicza, Kościuszki i Lipową. Dzięki temu mieszkańcy zyskają lepsze połączenie między osiedlami, dworcem PKP i WKD.Rozszerzona zostanie również linia 5, która pojedzie ulicami Przytorową i Działkową aż do stacji PKP Piastów. Z kolei linia 3 zostanie wydłużona z Gąsina do WKD Pruszków.Aby nowe trasy mogły funkcjonować, miasto musi wcześniej przygotować infrastrukturę. Na ul. Działkowej mają powstać dwa nowe przystanki – „Helenowska” i „Dębowa” – wyposażone w wiaty, ławki i kosze. Jak zapowiada ratusz, przed uruchomieniem nowej trasy linii nr 5, przystanki zostaną odnowione i będą w pełni sprawne.Osobnym zadaniem ma być rozbudowa kilku peronów przystankowych, które w tej chwili są zbyt krótkie, by mogły obsługiwać nowoczesne, trzydrzwiowe autobusy. Dotyczy to przede wszystkim przystanków w centralnej części Pruszkowa, gdzie infrastruktura wymaga dostosowania do większych pojazdów.Inteligentne tablice i wygoda pasażerówZmiany obejmą także system informacji pasażerskiej. Na przystankach WKD Pruszków i ZUS pojawiły się już nowe tablice wyświetlające rzeczywiste godziny odjazdów. Urządzenia nie tylko pokazują aktualne opóźnienia, ale też komunikaty o zmianach tras czy utrudnieniach.Wkrótce sieć zostanie rozbudowana. Grodziskie Przewozy Autobusowe planują montaż w Pruszkowie pięciu dużych, dwustronnych tablic elektronicznych w technologii e-papieru, zasilanych bateryjnie. Urządzenia pojawią się m.in. przy ulicach Kościelnej, Jasnej i Powstańców. Jak zapowiada GPA, na tablicach wyświetlane będą rzeczywiste godziny odjazdów nie tylko ich własnych linii, ale również pruszkowskich i warszawskich.Władze miasta podkreślają, iż to element większej strategii zrównoważonej mobilności. – Stawiamy na wygodę i dostępność. Nowy tabor, czytelne rozkłady i nowoczesna infrastruktura mają zachęcić mieszkańców do częstszego korzystania z transportu publicznego – podkreśla rzecznik ratusza Krzysztof Olszewski.Komunikacja przyszłościOd 2026 roku po Pruszkowie i okolicach będzie kursować więcej linii niż kiedykolwiek wcześniej. Nowością będzie m.in. linia 77, łącząca osiedle Staszica z Błoniem, oraz planowana przez gminę Michałowice linia dowozowa do stacji PKP Pruszków.Nowoczesne autobusy, rozbudowana sieć przystanków oraz inteligentne tablice informacyjne mają sprawić, iż podróżowanie po mieście będzie szybsze, wygodniejsze i bardziej przyjazne dla środowiska. To jedna z kilku inwestycji, które miasto realizuje, aby komunikacja miejska odpowiadała na rosnące potrzeby mieszkańców. Czytaj też:
Idź do oryginalnego materiału