
Podróżni czekają przed bramkami odlotów Air Canada
Związek zawodowy reprezentujący 10 tysięcy stewardes i stewardów Air Canada poinformował we wtorek rano, iż osiągnięto wstępne porozumienie z linią lotniczą. Oznacza to zakończenie strajku, który sparaliżował ruch lotniczy w całym kraju i uziemił tysiące pasażerów.
„Strajk się zakończył. Mamy wstępne porozumienie, które przedstawimy naszym członkom” – przekazał związek CUPE Air Canada.
Powrót do lotów
Negocjacje trwały całą noc – od poniedziałkowego wieczoru do godziny 4:00 rano we wtorek. W efekcie pracownicy zgodzili się natychmiast wrócić do pracy, co pozwoli na stopniowe wznawianie lotów Air Canada i Air Canada Rouge.
Pierwsze połączenia mają wystartować we wtorek wieczorem (19 sierpnia), jednak przewoźnik zastrzegł, iż pełne przywrócenie rozkładu zajmie od tygodnia do 10 dni. – „Niektóre loty przez cały czas będą odwoływane, dopóki harmonogram się nie ustabilizuje” – podały linie. Pasażerowie odwołanych lotów mogą liczyć na zwrot kosztów, kredyt na przyszłe podróże lub zmianę rezerwacji na inne linie, choć w szczycie sezonu letniego dostępność miejsc jest ograniczona.
Spór o nieodpłatną pracę
Jednym z kluczowych punktów sporu była kwestia braku wynagrodzenia za obowiązki wykonywane na ziemi, gdy samolot nie znajduje się w powietrzu. Strajkujący pracownicy podkreślali, iż jest to rażąca niesprawiedliwość.
Air Canada szacuje, iż od rozpoczęcia protestu odwołano loty, które dotyczyły choćby 500 tysięcy pasażerów.
Szef CUPE Mark Hancock mówił w poniedziałek, iż związek był gotów ponieść konsekwencje prawne, byle doprowadzić do rozwiązania przy stole negocjacyjnym. – „Jeśli to oznacza więzienie albo grzywny, trudno. Chcemy rozwiązania – ale tylko w drodze rozmów” – podkreślał.
Rząd włącza się do sprawy
Kanadyjska Rada ds. Stosunków Przemysłowych wcześniej uznała strajk za nielegalny, gdy pracownicy zignorowali nakaz powrotu do pracy. Z kolei minister ds. zatrudnienia Patty Hajdu ogłosiła, iż rząd federalny rozpocznie dochodzenie w sprawie zarzutów o nieodpłatną pracę w sektorze lotniczym, określając je jako „głęboko niepokojące”.
Na post. Canadian Press