Konserwatyści obiecują ambitną ekspansję GO Transit

bejsment.com 5 godzin temu

Postępowi konserwatyści z Ontario obiecują radykalną rozbudowę sieci GO Transit, jeżeli zostaną ponownie wybrani, ale wielu ekspertów wątpi, by linia przecinająca centrum Toronto kiedykolwiek stała się rzeczywistością.

Przed wyborami PC ogłosili tak zwany plan GO 2.0, nakazując Metrolinx zbadanie budowy obwodnicy kolei towarowej, która pomogłaby utrzymać kolej komercyjną poza trasami używanymi przez pociągi pasażerskie, które muszą korzystać z torów należących do CN Rail i Canadian Pacific Kansas City railway (CPKC).

W tym tygodniu, w ramach swojej kampanii, partia poszła dalej w kierunku GO 2.0, ogłaszając, iż rząd PC stworzy linię GO w centrum Toronto. Linia ta przebiegałaby wzdłuż trasy należącej do CPKC, zgodnie z mapą sieci firmy.

Eksperci twierdzą, iż jest to pomysł, który pojawił się już wcześniej, ale jest trudny do zrealizowania, podczas gdy partie opozycyjne twierdzą, iż Ford nie ma doświadczenia w transporcie, aby go zrealizować.

„Ludzie nie chcą cudownych rozwiązań, które będą kosztować miliardy, jeżeli w ogóle zostaną zbudowane, i zajmą lata, jeżeli nie dziesięciolecia” – powiedział Greg Gormick, doradca ds. polityki transportowej. „Chcą poprawy usług komunikacyjnych już teraz”.

CPKC prawdopodobnie nie chciałoby rezygnować z przepustowości linii, ponieważ łączy się ona z innymi ważnymi liniami kolejowymi, powiedział Gormick, który pracował w CBC od lat 70. do 90. ubiegłego wieku. „Przewozy towarowe mają niewielki wpływ na gospodarkę Kanady” – powiedział.

Lider PC Doug Ford utrzymuje, iż pomysł ten jest czymś więcej niż tylko obietnicą wyborczą. „Wszystko zależy od tego, kto jest właścicielem kolei, ale współpracujemy z nimi” – powiedział w tym tygodniu.

CPKC odmówiło komentarza na temat konkretnej obietnicy wyborczej, ale ogólnie stwierdziło, iż zmiana tras byłaby trudnym zadaniem. „Ocena wykonalności przeniesienia infrastruktury kolejowej jest niezwykle złożoną kwestią, a skali wyzwań nigdy nie należy lekceważyć” – czytamy w oświadczeniu firmy.

Proponowana obwodnica zostałaby zbudowana w sąsiedztwie autostrady 407 i mogłaby potencjalnie przekierować pociągi, które nie muszą przejeżdżać przez Toronto, otwierając tory dla składów osobowych. Ale choćby jeżeli obwodnica zostałaby zbudowana, CPKC przez cały czas musiałoby korzystać z linii śródmiejskiej, aby dostać się do stoczni w Scarborough, powiedział Steve Munro, rzecznik tranzytu w Toronto. Albo, jak powiedział, CPKC musiałoby zbudować nową stocznię.

„Powiedzcie mi, gdzie w południowym GTA jest wystarczająco duży kawałek ziemi, aby pomieścić nową stację kolejową dla CPKC? Jestem pewien, iż byliby podekscytowani, mogąc ją przejąć” – powiedział Munro.

Niektórzy twierdzą, iż linia do centrum miasta nie jest niemożliwa, choćby jeżeli jest mało prawdopodobna.

Reece Martin, popularny zwolennik tranzytu, opublikował na YouTube film o możliwym korytarzu w centrum miasta o nazwie „Toronto’s Secret Rail line” w 2021 roku, który zgromadził prawie sto tysięcy wyświetleń. „Można argumentować, iż gigantyczna stacja kolejowa nie jest najlepszym wykorzystaniem terenu w Toronto” – powiedział Martin w wywiadzie dla CBC Toronto. „W przeszłości pozbyliśmy się wielu z nich. Nie sądzę więc, by rezygnacja z nich była niemożliwa. Wymagałoby to jednak naprawdę mądrej polityki ze strony rządu”. Ogólnie rzecz biorąc, Martin uważa, iż zapowiedź ta okaże się kolejną pustą obietnicą wyborczą.

Radny miejski Josh Matlow, którego mieszkańcy Toronto-St. Paul’s prawdopodobnie znaleźliby się wśród pasażerów potencjalnej linii midtown, zgadza się, iż to dobry pomysł, ale nie wierzy, iż ponownie wybrany rząd Forda jest tym, który to zrobi. „Z wielu różnych powodów jest to dobry pomysł. Pytanie brzmi, czy ten rząd rzeczywiście może to zrobić, zrobić to dobrze i zrobić to za naszego życia?” – powiedział.

Ten sentyment podzielają niektórzy przeciwnicy wyborczy Forda. Liderka NDP w Ontario, Marit Stiles, wskazała na opóźnioną budowę Eglinton Crosstown LRT jako przykład osiągnięć PC w zakresie tranzytu. „Doug Ford obieca teraz prawie wszystko, aby uzyskać reelekcję” – powiedziała.

Lider Partii Zielonych Mike Schreiner powiedział, iż jego partia opowiada się za rozszerzeniem usług GO. „Wciąż czekamy, aż rząd Forda przedstawi choćby harmonogram całodziennych, dwukierunkowych połączeń GO na przykład na linii Kitchener” – powiedział.

Podczas wyborów w 2018 r. Ford powiedział, iż całodzienna, dwukierunkowa usługa GO między Toronto a Kitchener zostanie uruchomiona „tak szybko, jak to możliwe”, jeżeli jego partia wygra wybory. W tym tygodniu powiedział, iż region „w 100 procentach” zobaczy całodniową usługę w nadchodzących latach, ale zauważył, iż przewoźnicy towarowi muszą wziąć udział w tej dyskusji.

Liderka Liberałów Bonnie Crombie nie skomentowała jeszcze konkretnie GO 2.0, ale przez całą kampanię mówiła, iż Liberałowie wierzą w finansowanie transportu publicznego, aby wyeliminować nadmierną ilość samochodów i odkorkować miasto.

Idź do oryginalnego materiału