Ilustrowany Kurier Codzienny IKC
Tunel w Dziekanowicach na Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 zostanie zamknięty dla ruchu w przez najbliższe dwie noce (16/17 i 17/18 czerwca) od godz. 21 do 5 z powodu prac serwisowych. Samochody zostaną w tym czasie skierowane na objazdy.
Jak przekazał Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, wyłączenie z ruchu tunelu (496 m długości) w nocy z poniedziałku na wtorek i z wtorku na środę jest konieczne, aby drogowcy przeprowadzili prace serwisowe obejmujące wentylację, monitoring, pomiar jakości powietrza, systemy sterowania urządzeniami w tunelu, nagłośnienie, oświetlenie, punkty alarmowe i przeciwpożarowe. Zaplanowano także próbne uruchomienie zraszaczy.
W godzinach zamknięcia tunelu zostaną zorganizowane objazdy. Kierowcy jadący w kierunku Warszawy zjadą na węźle Węgrzce na dawną DK7, w tej chwili DW772, którą pojadą do węzła Widoma. Samochody jadące w kierunku autostrady A4 pojadą z węzła Batowice, skąd ulicami Karola Wojtyły, Marka Nawary, Powstańców i Al. 29 listopada dotrą do węzła Węgrzce.
Otwarta pod koniec grudnia ub.r. Północna Obwodnica Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 liczy 12,3 km długości i biegnie przez teren miasta wzdłuż jego północnych granic, a także przez gminy Wielka Wieś i Zielonki. Ma trzy pasy ruchu w każdym kierunku, ale obowiązuje na niej ograniczenie do 100 km/h. Zarządca dróg wprowadził je ze względów bezpieczeństwa, ponieważ z powodu ograniczeń terenowych trasa nie ma parametrów pozwalających na podróżowanie z wyższą prędkością.
W tunelach, ze względu na ich charakter – zakręty w tunelu w Zielonkach, bliskość węzła Batowice w przypadku obiektu w Dziekanowicach – wprowadzono ograniczenie do 80 km/h. Według GDDKiA trasa S52 to jedyna obwodnica w Polsce, na której są dwa tunele – Zielonki i Dziekanowice. Obwodnica łączy się z innymi drogami poprzez trzy węzły: Zielonki (z Trasą Wolbromską), Węgrzce (z Al. 29 Listopada) i Batowice (z Os. Piastów i Batowicami). Powstało też 20 km nowych dróg dojazdowych, które pozwalają na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Na trasie powstało 27 mostów, wiaduktów i estakad o łącznej długości prawie 1,9 km.
Budowa kosztowała ok. 1,4 mld zł, z czego 789,6 mln zł to unijne dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. (PAP)