Kraków szykuje się na Strefę Czystego Transportu

3 godzin temu

Od 1 stycznia 2026 roku w Krakowie zacznie działać Strefa Czystego Transportu (SCT). Nowe regulacje obejmą rozległy obszar znajdujący się w granicach IV obwodnicy, co w praktyce oznacza objęcie strefą niemal połowy miasta.

Nowy system obsługi kierowców już w przygotowaniu

Miasto finalizuje prace nad uruchomieniem specjalnego systemu zgłoszeń dla osób, których pojazdy nie spełniają wymagań SCT. Dzięki niemu kierowcy będą mogli:

  • wykupić odpłatne zezwolenie na wjazd do strefy,
  • ubiegać się o dostęp na szczególnych zasadach – np. z powodu konieczności dojazdu do placówek medycznych.

Już teraz funkcjonuje strona informacyjna dotycząca SCT, a podstawowe informacje można uzyskać również poprzez Krakowskie Centrum Kontaktu – tel. 12 616 55 55.

Zmiana w zarządzaniu SCT. ZDMK przejmuje najważniejsze kompetencje

Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski zdecydował, iż za wdrożenie i dalsze funkcjonowanie Strefy Czystego Transportu odpowiadać będzie Zarząd Dróg Miasta Krakowa (ZDMK). W najbliższym czasie radni zajmą się projektem uchwały zmieniającej statuty ZDMK i Zarządu Transportu Publicznego, który dotąd koordynował przygotowania do uruchomienia strefy.

Dlaczego właśnie ZDMK? Jednostka ta od lat prowadzi Obszar Płatnego Parkowania, strukturę o bardzo podobnym charakterze prawnym i organizacyjnym. Oznacza to doświadczenie w obsłudze wniosków, nadzorze nad przestrzenią miejską oraz kontrolą pojazdów. Co więcej, rozwijany w Krakowie przez ZDMK Inteligentny System Transportu z rozbudowaną siecią kamer ma stać się jednym z fundamentów skutecznego działania SCT.

Rekomendacje audytu i porządkowanie miejskich kompetencji

Przejęcie nadzoru nad SCT przez ZDMK jest odpowiedzią na wnioski z audytu organizacyjnego Gminy Miejskiej Kraków z 2024 roku. W raporcie zalecono uporządkowanie podziału kompetencji między jednostkami miejskimi, tak aby usprawnić ich współpracę i zwiększyć efektywność działania.

W tym samym duchu ZDMK otrzymuje również pełną odpowiedzialność za Obszar Płatnego Parkowania, który dotąd był zarządzany równolegle przez dwie instytucje – ZTP i ZDMK. Po zmianach to jedna jednostka będzie odpowiadać zarówno za planowanie i rozwój stref, jak i bieżącą obsługę mieszkańców oraz aspekt techniczny całego systemu

Te artykuły mogą Cię zainteresować:

Zobacz wizualizacje nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic [ZDJĘCIA]

Mieszkańcy Krakowa ostrzeżeni przed nowym oszustwem

Zmiany, na które czekali mieszkańcy. Wejdą w życie w najbliższych dniach

Idź do oryginalnego materiału