Kraków przygotowuje się do wprowadzenia nowych zasad dotyczących współfinansowania infrastruktury drogowej przez deweloperów. Tzw. „cennik dla deweloperów” ma na celu uregulowanie opłat związanych z budową i modernizacją dróg publicznych w obrębie nowych inwestycji. Proponowane stawki zależą od rodzaju inwestycji i jej lokalizacji. „Zdecydowanie to bardzo dobry krok, o który całe nasze środowisko apelowało od dłuższego czasu” – mówi dla KRKNews.pl Julia Bogdanowicz, wiceprezes krakowskiego oddziału Polskiego Związku Firm Deweloperskich.
Cennik dla deweloperów – czy ułatwi inwestycje?
Od dłuższego czasu deweloperzy sygnalizowali potrzebę ujednolicenia zasad dotyczących współfinansowania infrastruktury drogowej. Dotychczas każda inwestycja była rozpatrywana indywidualnie, co prowadziło do opóźnień i braku jasnych wytycznych dla inwestorów. Nowe regulacje mają na celu wyeliminowanie tego problemu.
„Zdecydowanie to bardzo dobry krok, o który całe nasze środowisko apelowało od dłuższego czasu. To dobre rozwiązanie, które przede wszystkim usprawni i ujednolici traktowanie inwestycji deweloperskich w zakresie niezbędnych dodatkowych nakładów na budowę dróg, chodników czy ścieżek rowerowych” – powiedziała Julia Bogdanowicz, wiceprezes PZFD Oddział Kraków, pytana przez KRKnews.pl o ocenę planowanych regulacji.
Deweloperzy wyrażają zadowolenie z faktu, iż dzięki nowym zasadom proces inwestycyjny stanie się bardziej przewidywalny, co pozwoli na lepsze planowanie budżetów oraz harmonogramów.
Czy nowe opłaty podniosą ceny mieszkań?
Proponowany przez Kraków „cennik dla deweloperów” wzorowany jest na rozwiązaniach wprowadzonych w Warszawie w 2021 roku. Deweloperzy realizujący projekty mieszkaniowe lub hotelowe zapłacą 290 zł/m² w centrum miasta, a poza centrum – 250 zł/m². Stawka dla inwestycji handlowych, biurowych i usługowych wyniesie 250 zł/m², niezależnie od lokalizacji.
Pytanie, które pojawia się na rynku, brzmi: czy nowe opłaty podniosą koszty inwestycji, a co za tym idzie – ceny mieszkań? Zdaniem PZFD Oddział Kraków, jasne zasady przyniosą korzyści zarówno deweloperom, jak i mieszkańcom.
„Znane i klarowne reguły, wraz z cenami, wpłyną pozytywnie na cały rynek mieszkaniowy w Krakowie. Z jednej strony pozwoli to inwestorom na dobre planowanie inwestycji i ich budżetów, a miastu przyniesie korzyści w zakresie budowy niezbędnej infrastruktury dla mieszkańców” – podkreśla Julia Bogdanowicz.
Choć nowe opłaty mogą zwiększyć koszty inwestycji, deweloperzy doceniają, iż przewidywalność kosztów oraz uproszczone procedury mogą zrównoważyć te wydatki, przyspieszając realizację projektów.
Obowiązek składania wniosków o obsługę komunikacyjną to krok w dobrą stronę?
Jednym z kluczowych elementów nowych przepisów jest obowiązek składania przez deweloperów wniosków o warunki obsługi komunikacyjnej. Każdy inwestor będzie musiał uzyskać zgodę miasta na organizację infrastruktury drogowej wokół planowanej inwestycji, co ma na celu lepsze dostosowanie infrastruktury drogowej do nowej zabudowy.
Czy to nowe obciążenie administracyjne, czy raczej krok w dobrym kierunku? Wiceprezes PZFD Oddział Kraków nie ma wątpliwości: „Tzw. obsługa komunikacyjna jest kluczowa dla mieszkańców. Nie może być więcej sytuacji, iż powstają nowe inwestycje deweloperskie bez odpowiednich dróg, chodników. Oczywiście zakres jest zawsze pewnego rodzaju kompromisem, ale procedura wydaje się być odpowiednia” – komentuje Julia Bogdanowicz.
Deweloperzy postrzegają ten wymóg nie jako biurokratyczną przeszkodę, ale jako korzystne rozwiązanie dla całego miasta. Wierzą, iż lepsza koordynacja w zakresie infrastruktury przyczyni się do sprawniejszej realizacji inwestycji i zapewni mieszkańcom lepszą jakość życia.
Stawki dla deweloperów – kompromis czy wyzwanie?
Choć deweloperzy rozumieją potrzebę współfinansowania infrastruktury, pytanie o wysokość stawek pozostaje kluczowe. Czy proponowane 290 zł/m² w centrum i 250 zł/m² poza centrum to kwoty, które inwestorzy będą w stanie zaakceptować?
„Stawki to zawsze sprawa dyskusyjna i nigdy nie uda się znaleźć idealnego rozwiązania dla obu stron. Oczywiście, iż moglibyśmy powiedzieć, iż stawki są za wysokie i chcielibyśmy niższe. Potrzebny jest jednak kompromis” – ocenia Bogdanowicz.
Zdaniem PZFD Oddział Kraków, stawki są realne, choć nie są niskie. Deweloperzy liczą, iż stałe opłaty pozwolą na lepsze planowanie kosztów inwestycji i uniknięcie niespodziewanych wydatków, które mogłyby opóźnić realizację projektów.
Korzyści dla mieszkańców
Wprowadzenie nowych zasad ma na celu nie tylko uproszczenie procesu inwestycyjnego, ale również poprawę jakości życia mieszkańców. Dzięki współfinansowaniu infrastruktury drogowej przez deweloperów, miasto będzie mogło przeznaczyć więcej środków na inne cele, jednocześnie rozwijając sieć dróg, chodników i ścieżek rowerowych.
„Dzięki współfinansowaniu inwestycji drogowych przez deweloperów, miasto będzie mogło przeznaczyć więcej środków na inne cele. Szybszy rozwój sieci drogowej i mniejsze obciążenie budżetu miasta mogą pozytywnie wpłynąć na ogólny rozwój infrastruktury w Krakowie” – podkreśla Julia Bogdanowicz.
Jarek Strzeboński