Kraków znalazł się na trasie pierwszej w Polsce linii FlixBusa obsługiwanej przez autobusy napędzane skroplonym gazem ziemnym (LNG). Przejazd między Pragą a Krakowem obejmuje sześć miast i zatrzymuje się również na dworcu autobusowym w Krakowie, oferując mieszkańcom wygodną i bardziej przyjazną środowisku formę podróży.
Trasa obejmuje przejazd przez Czechy i południową Polskę, łącząc Pragę, Brno, Ołomuniec, Ostrawę, Katowice i Kraków. W Krakowie autobusy zatrzymują się na dworcu MDA oraz przy lotnisku w Balicach. Kursy realizowane są dwa razy dziennie, a nocny przejazd uwzględnia dodatkowo postój na lotnisku w Pradze. Podróż do stolicy Czech trwa około 8,5 godziny. Od 12 maja trasę obsługują dwa nowoczesne autokary Irizar i6s z napędem Scania, zaprojektowane z myślą o ograniczeniu emisji CO₂ i zapewnieniu wysokiego komfortu podróży.
LNG – rozwiązanie dostępne tu i teraz
Transformacja floty FlixBusa to jeden z filarów strategii firmy, której celem jest osiągnięcie zerowej emisji netto do 2040 roku w Europie i do 2050 roku na świecie. LNG, jako paliwo alternatywne dostępne już dziś, pozwala ograniczyć emisje CO₂ w porównaniu z tradycyjnym dieslem – choćby o kilkanaście procent, w zależności od trasy i warunków eksploatacji. Co ważne, technologia LNG jest już wdrożona i sprawdzona w praktyce, dzięki czemu może być stosowana na trasach dalekobieżnych, gdzie inne opcje – jak elektryczność czy wodór – wciąż są ograniczone pod względem dostępności operacyjnej na większą skalę. Dodatkowo, autobusy wykorzystywane przez FlixBusa mogą być zasilane również bioLNG, co umożliwia dalsze ograniczenie emisji – choćby do 90% w porównaniu z dieslem[1].
– To pierwszy w Polsce dalekobieżny autobus zasilany LNG – nie tylko w naszej siatce, ale w ogóle na rynku. Polska (razem z Czechami) jest czwartym krajem w Europie, po Włoszech, Niemczech i Holandii, gdzie Flix wprowadza tego typu technologię do regularnej obsługi tras. LNG to dziś jedno z najbardziej dostępnych i sprawdzonych rozwiązań alternatywnych dla diesla, ale przyszłość niskoemisyjnego transportu to mix technologii – dlatego we FlixBusie w różnych regionach testujemy dostępne rozwiązania: autobusy elektryczne, panele słoneczne czy biopaliwa. Testujemy je lokalnie po to, by – gdy tylko pozwoli na to technologia i infrastruktura – móc wdrażać je na szerszą skalę – mówi Kamila Zalewska, dyrektor ds. rozwoju biznesu FlixBusa w Europie Wschodniej.
Współpraca z Shell
Po Polskiej stronie pojazdy LNG będą tankowane na stacji Shell w Gliwicach. W 2022 roku FlixBus i Shell zawarły Memorandum of Understanding (MoU), rozpoczynając długofalowe partnerstwo strategiczne na rzecz rozwoju i wdrażania paliw alternatywnych w transporcie dalekobieżnym, takich jak bio-LNG, HVO, biodiesel czy wodór. Shell, jako członek Platformy LNG – organizacji wspierającej rozwój rynku skroplonego gazu ziemnego w Polsce – odgrywa istotną rolę w zapewnieniu infrastruktury tankowania dla projektów takich jak ten.
– Cieszymy się, iż mogliśmy zostać partnerem tego przełomowego projektu i zapewnić infrastrukturę do tankowania LNG na potrzeby pierwszego w Polsce połączenia dalekobieżnego obsługiwanego przez autobusy zasilane LNG. To realny krok w kierunku dekarbonizacji transportu drogowego i dowód na to, iż technologie obniżające emisje są dostępne tu i teraz. LNG jest jednym z kluczowych elementów w naszym portfolio paliw alternatywnych i stanowi odpowiedź na wyzwania, przed którymi stoi sektor transportu ciężkiego. kooperacja z FlixBusem pokazuje, iż przy odpowiednim zaangażowaniu partnerów możliwe jest wdrażanie innowacyjnych rozwiązań na dużą skalę – mówi Michał Niemiec, dyrektor ds. sprzedaży w dziale Shell Fleet Solutions.
Brak systemowego wsparcia dla niskoemisyjnego transportu zbiorowego
Transport zbiorowy to jeden z najprostszych i najskuteczniejszych sposobów na ograniczenie emisji. Autobus FlixBus z napędem diesla emituje aż pięć razy mniej CO₂ na pasażera niż samochód osobowy[2]. Mimo to w Polsce wciąż brakuje realnego wsparcia dla rozwoju niskoemisyjnego transportu dalekobieżnego. Brakuje nie tylko regulacyjnych i finansowych zachęt dla operatorów, ale też odpowiedniej infrastruktury, która umożliwiłaby realne wdrażanie nisko- i zeroemisyjnych rozwiązań na większą skalę. To poważna bariera, która utrudnia pełne wykorzystanie potencjału technologii dostępnych już dziś.
– Jako pierwsi w Polsce wprowadzamy LNG do regularnego transportu dalekobieżnego – i robimy to bez dotacji. Pokazujemy, iż zmiana jest możliwa, ale przy odpowiednim wsparciu można by ją znacząco przyspieszyć. Dlatego apelujemy do decydentów o działania, które ułatwią inwestycje w niskoemisyjne środki transportu i rozwój niezbędnej infrastruktury – komentuje Kamila Zalewska.
Ograniczenie emisji w transporcie to wspólna odpowiedzialność – nie tylko firm, ale też dostawców technologii, regulatorów i całego sektora. Realna zmiana wymaga współdziałania, jasno wyznaczonych celów i gotowości do wdrażania dostępnych rozwiązań krok po kroku. W tym kontekście LNG jest jednym z realnych narzędzi wspierających transformację sektora – technologią, którą można wykorzystywać już dziś, aby ograniczać emisje w transporcie.
Kraków – istotny hub FlixBusa z nowym połączeniem LNG
Kraków pełni funkcję jednego z głównych hubów FlixBusa w regionie, zapewniając szeroki dostęp do połączeń krajowych i międzynarodowych. Z tutejszego dworca można bezpośrednio dojechać aż do 321 destynacji w 20 krajach, bez konieczności przesiadek – m.in. do Chorwacji, Austrii, Niemiec, Włoch czy Francji. Połączenie między Krakowem a Pragą, obsługiwane przez autobusy napędzane LNG, to kolejna opcja dla podróżnych, którzy szukają wygodnej i bardziej przyjaznej środowisku formy transportu.

