Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej dla ostatniego odcinka Wschodniej Obwodnicy Warszawy, poinformowała GDDiK.
Zadaniem biura projektowego będzie ponowne przeanalizowanie przebiegu nowej trasy, z naciskiem na rozwiązania tunelowe. Będą brane pod uwagę nowoczesne technologie oraz dotychczasowe doświadczenia. Konsekwencją prac będzie wskazanie najkorzystniejszego pod kątem społecznym, środowiskowym i ekonomicznym przebiegu trasy.
Głos mieszkańców
GDDiKA zapowiedziała przeprowadzenie spotkań informacyjnych. Po wykonaniu analizy wielokryterialnej złoży do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie nowy wniosek o uzyskanie decyzji środowiskowej. Wydana decyzja wskaże wariant, dla którego opracowane zostaną szczegółowe rozwiązania techniczne. Kolejnymi krokami będą wykonanie projektu budowlanego, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej i roboty budowlane w terenie. Przy sprawnym przebiegu prac projektowych i uzyskiwaniu niezbędnych opinii, uzgodnień oraz decyzji szacowane lata realizacji to 2032-2035.
Procedury formalno-sądowe
W lipcu 2015 r. do RDOŚ w Warszawie trafił wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla dwóch odcinków S17 WOW: Drewnica — Ząbki oraz Ząbki — Warszawa Wschód (pierwotnie Zakręt). Decyzje te zostały wydane w listopadzie 2017 r. dla S17 Drewnica — Ząbki, a w grudniu 2018 r. dla Ząbki — Warszawa Wschód.
Decyzje GDOŚ zostały zaskarżone przez różne podmioty i w związku z tym toczyły się postępowania w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym (WSA) w Warszawie oraz w Naczelnym Sądzie Administracyjnym (NSA). Dla fragmentu Ząbki – Warszawa Wschód procedury sądowe zostały zakończane, natomiast dla sąsiedniego odcinka — nie. Z uwagi na skomplikowany stan formalno-prawny oraz konieczność aktualizacji dokumentacji projektowej, GDDiK podjęła decyzję o wycofaniu obu wniosków o uzyskanie decyzji środowiskowej i ogłoszeniu nowych przetargów wariantowego poprowadzenia S17 WOW.
Brak WOW uniemożliwia domknięcie ringu wokół Warszawy
Kierowcy mają w tej chwili do dyspozycji 68 km trasy wchodzącej w skład Warszawskiego Węzła Drogowego.
Do domknięcia ringu brakuje ok. 14-kilometrowego odcinka WOW od węzła Drewnica na skrzyżowaniu z S8 do węzła Warszawa Wschód, co uniemożliwia docelowe rozłożenie ruchu na obwodnicy stolicy. Dziś wielu kierowców z powodu braku WOW jeździ drogami wojewódzkimi nr 631, 634, 637 i 638 oraz ulicami Wesołej, by móc skorzystać z węzła Warszawa Wschód, a jeżeli jadą w kierunku Krakowa, wybierają północno-zachodnią część ringu. Według danych Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021, najbardziej obciążonym fragmentem ringu jest w tej chwili odcinek S8 na wysokości Powązek (ze średnim dobowym ruchem blisko 200 tys. pojazdów) oraz most Grota-Roweckiego (blisko 186 tys. pojazdów). Od oddania do użytkowania tunelu pod Ursynowem w ciągu S2 POW korzysta z niego średnio dziennie ok. 77 tys. pojazdów. W październiku 2023 r. jednego dnia było ich choćby ponad 110 tys.