Nowy przebieg DK9
Dziewięć wariantów przebiegu nowej trasy
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Rzeszowie zaprasza mieszkańców na spotkania informacyjne w sprawie projektowanego nowego odcinka drogi krajowej nr 9 pomiędzy Komorowem a Cmolasem. Dokumentację inwestycji pn. „Budowa drogi łączącej obwodnicę Nowej Dęby z obwodnicą Kolbuszowej w ciągu DK9 (odc. Komorów – Cmolas)” przygotowuje firma Promost Consulting.
Jak poinformował Bartosz Wysocki z GDDKiA, opracowano dziewięć wariantów przebiegu planowanej trasy. w tej chwili prowadzone są analizy ruchu oraz wstępne opracowania, a także przygotowania do konsultacji społecznych.

Grafika: GDDKiA
Spotkania dla mieszkańców we wrześniu
Pierwsze spotkanie odbędzie się 10 września w Cmolasie i będzie skierowane do mieszkańców gmin Cmolas i Kolbuszowa. Kolejne, 11 września, zaplanowano w Majdanie Królewskim – w miejscowym ośrodku kultury.
Podczas spotkań zaprezentowane zostaną wszystkie opracowane warianty przebiegu drogi oraz zasady zgłaszania uwag i wniosków.
Projekty dostępne w gminach i online
Warianty trasy można już zobaczyć w urzędach gmin w Majdanie Królewskim, Cmolasie i Kolbuszowej, a także na stronie internetowej GDDKiA. Zainteresowani mogą składać swoje opinie w formie pisemnej – na specjalnych formularzach dostępnych w internecie oraz w urzędach – lub bezpośrednio podczas spotkań.
Jak zaznaczył Wysocki, wszystkie przesłane uwagi zostaną przeanalizowane, a uzasadnione propozycje uwzględnione w dalszych pracach projektowych. Po zakończeniu akcji informacyjnej przygotowany zostanie raport zawierający m.in. sposób odniesienia się do zgłoszonych opinii. Nie będą natomiast udzielane indywidualne odpowiedzi na złożone wnioski.
Odcinek Komorów–Cmolas częścią większego przedsięwzięcia
Planowany, około 11-kilometrowy odcinek pomiędzy Komorowem a Cmolasem jest jednym z trzech fragmentów DK9, które na Podkarpaciu otrzymają zupełnie nowy przebieg.
Docelowo DK9 zostanie poprowadzona nową trasą na długości ok. 60 km – od drogi ekspresowej S74 w województwie podkarpackim aż do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4. Uzupełnieniem inwestycji będą obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej, których budowa powinna ruszyć wkrótce.
Nowy przebieg konieczny dla płynności ruchu
Obecna droga krajowa nr 9 nie może być rozbudowana w istniejącym pasie, co wymusza budowę zupełnie nowej trasy. DK9 stanowi jeden z kluczowych korytarzy komunikacyjnych północ–południe. Jej przebudowa poprawi bezpieczeństwo i płynność przejazdu na odcinku Rzeszów–Radom, a w konsekwencji również połączenie z Warszawą.