Kujawsko-pomorskie na dobrych torach

3 godzin temu

Nowe przystanki w Grudziądzu, szybsze podróże pociągiem m.in. na trasie z Bydgoszczy do Nakła i Grudziądza do Kwidzyna, zakończone i rozpoczęte inwestycje, które poprawią dostęp do kolei w regionie. 2024 rok w woj. kujawsko-pomorskim obfitował w pozytywne zmiany na sieci linii kolejowych.

Miniony rok to sprawna realizacja inwestycji wpisanych w „Rządowy program budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025″. Powstały nowe przystanki: Grudziądz Śródmieście (na trasie w kierunku Laskowic Pomorskich i Bydgoszczy) oraz Grudziądz Rządz (na trasie z Torunia do Malborka). Przebudowane zostały perony na przystanku Bydgoszcz Zachód. Nowe, bezpieczne dojście zyskali podróżni korzystający z przystanku Grudziądz Mniszek. W tym roku planowane jest oddanie do użytku kolejnych nowych przystanków w Trzeciewnicy (trasa Bydgoszcz – Nakło) i Dąbrowie Chełmińskiej (trasa Bydgoszcz – Chełmża) oraz przebudowanego przejścia podziemnego na stacji Nakło nad Notecią. Łączna wartość zakończonych i realizowanych prac wynosi 40,3 mln zł netto.

Zakończone zostały prace w ramach IV etapu robót na linii kolejowej nr 18 między Kutnem a Toruniem Głównym. W latach 2016-2024 na modernizację odcinka przeznaczyliśmy łącznie około 250 mln zł netto. Ostatni etap prac m.in. zwiększył bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych oraz przejściach dla pieszych we Włocławku i Toruniu.

Nową jakość podróżowania zyskali mieszkańcy Włocławka. Z przebudowanych peronów łatwiej można wejść do pociągów. Na peronie nr 2 jest nowa wiata, a niedługo uruchomiona zostanie winda z wyremontowanego przejścia pod torami oraz wyświetlacze systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Na wszystkie prace na stacji Włocławek przeznaczyliśmy ponad 33 mln zł. Duże zmiany czekają także stację Bydgoszcz Fordon, gdzie pierwsze prace przygotowawcze zaczęły się jeszcze w ubiegłym roku oraz stacja Rypin, gdzie po przygotowaniu dokumentacji projektowej roboty modernizacyjne ruszą w IV kwartale tego roku. Oba zadania są warte około 80 mln zł.

Istotne są również efekty prac utrzymaniowych, które choć mniej spektakularne niż wielkie inwestycje, to mają zasadnicze znaczenie dla adekwatnego utrzymania infrastruktury, przekładając się na sprawniejsze i bezpieczniejsze codzienne podróże pociągiem do pracy lub szkoły. Dzięki tego typu zadaniom pociągi jeżdżą szybciej o około 5 minut między Bydgoszczą a Nakłem, przyśpieszając na odcinku Prądy – Zielonczyn do 120 km/h. Na pracach na linii nr 18 skorzystają podróżni wsiadający do pociągów w Bydgoszczy Osowej Górze, Pawłówku i Zielonczynie, gdzie wymieniona została nawierzchnia na peronach. Wartość robót wyniosła ponad 29 mln zł netto.

Zakończone zostały prace na trasie Grudziądz – Gardeja. Ten odcinek tym samym kończy rewitalizację całej linii nr 207 z Torunia Wschodniego do Malborka. Na prace przeznaczyliśmy ponad 28 mln zł netto. Podróżni wygodniej wsiądą do pociągów z wyremontowanych peronów na stacjach Grudziądz Owczarki i Rogóźno Pomorskie. Dzięki pracom torowym wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy pociągi pasażerskie przyśpieszyły do 120 km/h (przed pracami prędkość wynosiła do 70 km/h). Czas podróży pomiędzy Grudziądzem a Gardeją skrócił się o około 5 minut.

Zakończyliśmy pierwszy etap remontu mostu kolejowo-drogowego przez Wisłę w Grudziądzu. To najdłuższy tego typu obiekt w kraju liczący blisko 1100 metrów. Wykonano zabezpieczenie antykorozyjne konstrukcji stalowej przęseł pod nawierzchnią kolejową oraz naprawę lub wymianę uszkodzonych elementów. Wymieniono szyny, podkłady i mostownice oraz chodniki robocze. Koszt robót wyniósł ponad 47 mln zł netto. Odtąd pociągi jadą grudziądzkim mostem z prędkością do 80 km/h (przed remontem do 50 km/h).

Rok 2024 to również przełomowa decyzja dla kujawsko-pomorskiego odcinka linii nr 201, łączącej region z Kaszubami, Trójmiastem i portem morskim w Gdyni. Ogłoszony zostały przetarg na modernizację stacji Maksymilianowo, gdzie linia nr 201 krzyżuje się z istotną dla przewozu towarów na trasie północ – południe kraju linią nr 131 (Chorzów Batory – Tczew). Inwestycja szacowana jest na 1,5 mld złotych. Jeszcze w 2025 r. planowane jest ogłoszenie kolejnych przetargów na 3 odcinki linii między Maksymilianowem a Kościerzyną.

W grudniu 2025 r. pociągi powrócą do Ciechocinka. To efekt porozumienia podpisanego z Urzędem Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Miastem Ciechocinek. W ramach planowanych prac wymienimy nawierzchnię peronów nie tylko w popularnym uzdrowisku, ale także w Odolionie i Aleksandrowie Kujawskim. Wyremontujemy tor i rozjazdy, a wymienione urządzenia sterowania ruchem kolejowych i remont sieci trakcyjnej zapewnią sprawne i bezpieczne podróże pociągiem z prędkością do 120 km/h.

Przemysław Zieliński – zespół prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

zdjęcie ilustracyjne

Idź do oryginalnego materiału