Łącznicą przez Kalisz

rc.fm 5 godzin temu

Kalisz będzie beneficjentem zmian na kolei. Sytuacja Kalisza w ramach projektowanego odcinka Kolei Dużych Prędkości między Warszawą a Poznaniem była jednym z tematów piątkowego szkolenia i dyskusji ekspertów Centralnego Portu Komunikacyjnego z udziałem uczelni, organizacji i stowarzyszeń branżowych, m.in. Politechniki Warszawskiej, Instytutu Kolejnictwa i Tak dla CPK.

Dzięki wielomiesięcznej współpracy między specjalistami z Urzędu Miasta Kalisza, a planistami transportowymi i projektantami inwestycji CPK udało się wypracować rozwiązanie, które przewiduje, iż budowa linii KDP będzie obejmowała również działania na rzecz zwiększenia integracji węzła przesiadkowego, w tym przebudowę istniejącej stacji w Kaliszu, w zakresie układu torowego i infrastruktury pasażerskiej. W porównaniu ze stanem obecnym proponowane rozwiązanie zakłada m.in. zwiększenie liczby peronów kolejowych do obsługi pasażerów, nowe rozwiązania dotyczące regionalnego i miejskiego transportu autobusowego, układu drogowego i sieci dróg rowerowych. Według założeń pociągi regioekspres trasę Kalisz - Poznań mają pokonywać w godzinę, podczas gdy w tej chwili taka podróż zajmuje co najmniej pół godziny dłużej.

W ramach tzw. Y najszybsze pociągi mają omijać Kalisz i poruszać się tzw. bajpasem. Natomiast poprzez łącznice przez Gród nad Prosną miałyby kursować pociągi wolniejsze, ale wciąż rozpędzające się do aż 250 km/h.

Jak przekazują przedstawiciele spółki, najszybsze pociągi, kierowane obwodnicą Kalisza, na trasie Warszawa - Poznań miałyby się zatrzymywać jedynie w Łodzi. Dzięki temu przejazd między stolicami kraju i Wielkopolski miałby zająć godzinę i 38 minut. W ramach tego rozwiązania najszybsze pociągi, jadące do 350 km/h, omijałyby Kalisz, do którego kursowałyby pociągi osiągające do 250 km/h. Eksperci CPK przekonują, iż to rozwiązanie typowe na zachodzie Europy, gdzie koleje dużych prędkości funkcjonują od lat. "Szybka kolej jest jak autostrada, która obsługuje większe i mniejsze miasta po drodze poprzez zjazdy i węzły, z których kierowcy dojeżdżają do celu innymi drogami – przekonywał Michał Jasiak, dyrektor Biura Wdrażania Strategii i Planowania Podprogramu Kolejowego CPK.

Jak wynika z aktualnych harmonogramów CPK, do końca 2032 r. zostanie zbudowany i oddany do użytku odcinek KDP między Warszawą, stacją CPK i Łodzią, co zbiegnie się w czasie z przeniesieniem ruchu na nowe Lotnisko CPK. Pozostałe odcinki linii „Y”: Łódź – Wrocław i Sieradz – Poznań mają zostać uruchomione do 2035 r.

Autor:

Personalia

e-mail [email protected]

Nazwisko:

radioCENTRUM_106.4

NEWS nr 2:

N
Idź do oryginalnego materiału