W Klęczanach (gm. Chełmiec) rozpoczęły się prace związane z modernizacją linii 104 Klęczany – Nowy Sącz. Dzisiaj (8 września) wbito symboliczną, pierwszą łopatę. W uroczystości uczestniczył minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Na odcinku między bocznicą w Klęczanach, a Nowym Sączem przebudowana zostanie stacja Marcinkowice oraz przystanki Nowy Sącz Chełmiec i Nowy Sącz Miasto. Powstanie także nowy most nad Dunajcem. Wartość prac to prawie 500 milionów złotych.
Wznowienie połączeń pasażerskich po wieloletniej przerwie i wzrost dostępności komunikacyjnej zapewni inwestycja na linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowy z wykonawcami za ponad 1,1 mld zł netto z Krajowego Programu Odbudowy na modernizację odcinków Chabówka – Rabka Zaryte i Klęczany – Nowy Sącz. Prace zwiększą komfort, bezpieczeństwo i atrakcyjność ekologicznego transportu w Małopolsce. Dzisiaj wbito pierwszą łopatę!
– Została wbita pierwsza łopata w związku z pracami na odcinku Nowy Sącz – Klęczany. Powstanie tu nowy most nad Dunajcem oraz wiadukt przy ul. Krakowskiej. Te roboty przed nami! – poinformował poseł na Sejm RP Patryk Wicher. – Po zakończeniu inwestycji czas przejazdu między Krakowem, a Nowym Sączem skróci się do ok. godziny. W ten sposób subregion nowosądecki zyska szybkie połączenia ze stolicą województwa, a mieszkańcy miasta oraz okolicznych powiatów uzyskają nowe szanse rozwojowe. Natomiast czas przejazdu z Krakowa do Zakopanego będzie mógł wynieść kilka ponad 1,5 godziny – dodaje poseł z Nowego Sącza.
Powrót pociągów po wieloletniej przerwie i zwiększenie dostępu do kolei zapewni inwestycja na linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczynają modernizację kolejnego odcinka Klęczany – Nowy Sącz. W trakcie realizacji są także prace między Chabówką a Rabką Zaryte. Przedsięwzięcie przyczyni się do rozwoju kolei w regionie i wzrostu znaczenia ekologicznego środka transportu.
Całe przedsięwzięcie nazywane „Podłęże – Piekiełko” zakłada wybudowanie 58 km nowej linii kolejowej, która zacznie się we wsi Podłęże w gm. Niepołomice i skieruje na południe. W miejscowości Szczyrzyc linia się rozgałęzi i będzie biec na wschód do miejscowości Tymbark (linia 622) i na zachód do miejscowości Mszana Dolna (linia 623). W tych miejscowościach nowa linia połączy się z istniejącą 75-kilometrową linią Chabówka – Nowy Sącz (linia 104), która zostanie zmodernizowana.
Z analiz wynika, iż realizacja projektu „Podłęże – Piekiełko” umożliwi wygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków – Zakopane w czasie krótszym niż dwie godziny, a na odcinku Kraków Główny – Nowy Sącz poniżej godziny.
Zapowiadana i oczekiwana od dawna przez mieszkańców modernizacja linii Chabówka – Nowy Sącz staje się faktem. PKP Polskie Linie Kolejowe SA rozpoczęły realizację tej ważnej dla Małopolski inwestycji. Dzięki temu, po ponad 20 latach przerwy na trasę będą mogły wyjechać pociągi. Podróżni i mieszkańcy, m.in. Sądecczyzny, Limanowszczyzny, Podhala oraz innych miejscowości zyskają nowe możliwości komunikacji, co korzystnie przełoży się na warunki życia.
– Rozpoczynające się prace na kolejnym już odcinku linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz oznaczają spełnienie oczekiwań mieszkańców. Świadczą także o sukcesywnym przechodzeniu z fazy projektu do realizacji przedsięwzięcia „Podłęże – Piekiełko”, obejmującego budowę nowej linii oraz odbudowę istniejącej trasy nr 104. Konkretne działania potwierdzają jednocześnie wiarygodność rządowych dążeń i zapowiedzi – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury
– Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., konsekwentnie realizowane w Małopolsce, jak również w każdym regionie Polski – zapewniają rozwój kolei. Dzięki temu zwiększa się dostępność komunikacyjna, komfort i bezpieczeństwo. To w efekcie przekłada się na wzrost atrakcyjności transportu kolejowego i na decyzje pasażerów, którzy częściej wybierają podróże pociągiem – powiedział Piotr Majerczak, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
VID-20230908-WA0019Dla prac na odcinku Klęczany – Nowy Sącz, wykonawca przygotował teren budowy. We wrześniu ruszyły roboty budowlane. Istniejące elementy torów, obiektów inżynieryjnych zostaną rozebrane. W zamian wybudowana będzie nowa infrastruktura kolejowa, w tym m.in. tory wraz z siecią trakcyjną, obiekty inżynieryjne oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Istotny zakres prac stanowi przebudowa stacji Marcinkowice oraz przystanków Nowy Sącz Chełmiec i Nowy Sącz Miasto. Powstaną na nich nowe, wyższe perony, ułatwiające wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Przejście podziemne, winda i dojścia ułatwią dostęp do kolei wszystkim podróżnym. Zwiększy się dostępność komunikacyjna, zapewniony będzie komfort, bezpieczeństwo w połączeniach regionalnych, a także dalekobieżnych.
Prace realizowane są także na odcinku Chabówka – Rabka Zaryte. Obecnie, oprócz usuwanych kolizji z siecią gazową, wodociągową oraz elektroenergetyczną i teletechniczną – wykonywane są m.in. roboty ziemne. Są one związane ze wzmocnieniem dróg i gruntu oraz z budową przejść pod torami w Rabce Zaryte i w Rabce Zdroju, a także mostów i przepustów.
Wartość realizowanych prac, wynikająca z umów z wykonawcami na odcinku Klęczany – Nowy Sącz i Chabówka – Rabka Zaryte, to nieco ponad 1,1 mld zł netto. Dla większości odcinków linii nr 104 zawarta jest umowa o objęcie przedsięwzięcia wsparciem bezzwrotnym z planu rozwojowego w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Umowę podpisano w kwietniu br. z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Całkowita wartość umowy o dofinansowanie, to ponad 3,9 mld zł.
Modernizacja linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, jest częścią większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej o nazwie „Podłęże – Piekiełko”. Inwestycja PKP PLK S.A., oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz, obejmuje budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.
Źródło: PAP
autorka: Julia Kalęba
juka/ mmu/