Modernizacja linii kolejowej nr 201 nie zwalnia tempa. PKP PLK ogłosiła przetarg na prace na odcinku między Maksymilianowem a Wierzchucinem. Efektem będzie nowa jakość podróżowania koleją w tej części woj. kujawsko – pomorskiego. Pociągi pojadą z prędkością do 160 km/h po dwóch zelektryfikowanych torach.
Modernizacja linii kolejowej nr 201, łączącej Bydgoszcz z Trójmiastem, na terenie woj. pomorskiego już trwa: przebudowywany jest odcinek Kościerzyna – Gdańsk Osowa. W województwie kujawsko – pomorskim trwa proces wyłaniania wykonawcy dla modernizacji stacji Maksymilianowo, która ma pochłonąć ponad miliard złotych; PLK ogłosiła też przetarg na prace na odcinku Maksymilianowo – Wierzchucin.
– W ramach prac przebudujemy blisko 32 km istniejącego toru i zbudujemy drugi, co znacząco poprawi przepustowość na trasie. Linia zostanie zelektryfikowana. Podróżni wsiądą do pociągów z wyższych, wygodniejszych peronów na przebudowanych stacjach i przystankach Stronno, Serock, Błądzim, Wudzyn, Lubania-Lipiny, Świekatowo i Lipienica. Wszystkie zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – zaznacza PKP PLK.
- Umowa na autobusy elektryczne dla Bydgoszczy podpisana. Kiedy wyjadą na ulice?
Ponadto, w pięciu lokalizacjach (Serock – dwa obiekty, Świekatowo, Lipienica, Błądzim) przejazdy kolejowo – drogowe zostaną zastąpione przez skrzyżowania dwupoziomowe, a na 10 innych przejazdach zabudowane zostaną nowe rogatki i sygnalizatory świetlne. Zamontowane zostaną także nowe urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym, które zapewnią sprawny i bezpieczny ruch pociągów. – Przebudujemy także 31 obiektów inżynieryjnych – mosty, wiadukty, przepusty i przejścia pod torami – podkreśla PLK.
Po zakończeniu wszystkich prac i pozyskaniu wymaganych pozwoleń najszybsze pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h (obecnie do 120 km/h), a towarowe 120 km/h (obecnie do 80 km/h). Linią będą mogły jeździć najdłuższe (do 750 m) i najcięższe (nacisk na oś 22,5 t) pociągi towarowe, co ma istotne znaczenie dla poprawy warunków przewozu ładunków do portu morskiego w Gdyni. Wykorzystanie szyn bezstykowych podniesie komfort jazdy podróżnych. Zmniejszy się oddziaływanie linii na najbliższe sąsiedztwo i środowisko naturalne.
@metropoliabydgoska.pl Hala Targowa znowu została zamknięta. #bydgoszcz #halatargowa ♬ dźwięk oryginalny – MetropoliaBydgoska.PLRealizacja zadania pn. „Odcinek 2 – roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Maksymilianowo – Wierzchucin w ramach projektu „Prace na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna” przewidziana jest w latach 2026 – 2029. Wyłoniony w przetargu wykonawca przygotuje projekt w zakresie branży sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji oraz wykona prace budowlane. Wartość szacunkowa zamówienia wynosi blisko 1,5 mld zł netto. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. ubiega się o dofinansowanie unijne ze środków Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027.
Realizacja prac budowlanych na odcinku linii nr 201 między Maksymilianowem a Kościerzyną, w ramach czterech kontraktów, planowana jest także w latach 2026-2029. Zakończenie trwających prac na trasie Kościerzyna – Somonino – Gdańsk Osowa planowane jest do końca 2027 roku. Na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna roboty będą prowadzone w latach 2026-2031. Zakończenie całego projektu, w tym pozyskanie wymaganych pozwoleń, planowane jest do 2032 roku.