Linia kolejowa Tychy Lodowisko – Katowice jedną z najpopularniejszych tras Kolei Śląskich

5 godzin temu

W 2024 roku pociągi Kolei Śląskich przejechały dystans 2,5 tysiąca razy większy niż długość granicy Polski. Przewiozły w tym czasie prawie 22 mln pasażerów. Jednym z najpopularniejszych połączeń kolejowych województwa, gdzie pociągi KŚ przewiozły najwięcej pasażerów, była linia Tychy Lodowisko – Katowice.

Koleje Śląskie informują, iż (mimo utrudnień spowodowanych przebudową Katowickiego Węzła Kolejowego) w 2024 roku przewiozły prawie 22 mln pasażerów. Oznacza to, iż drugi rok z rzędu, statystyczny mieszkaniec województwa śląskiego pięciokrotnie wybrał podróż pociągami regionalnego przewoźnika, pokonując w sumie 41,7 km.

– Pociągi Kolei Śląskich w ubiegłym roku przejechały 8,7 mln pociągokilometrów, czyli o ponad 7 proc. więcej niż w 2023 roku – informuje Bartłomiej Wnuk, rzecznik prasowy Kolei Śląskich. – Ten dystans wystarczyłby, aby objechać Polskę wzdłuż jej granic 2,5 tys. razy.

Największą popularnością w 2024 roku, jak słyszymy, cieszyła się linia S1: Gliwice – Częstochowa (pociągi KŚ przewiozły tu 9,3 mln pasażerów). Na drugim miejscu znalazła się linia S5: Katowice – Zwardoń z 4,2 mln podróżnych. Trzecie miejsce na podium zajęła linia S4: Tychy Lodowisko – Katowice (pociągi KŚ przewiozły rok temu na tej trasie 1,4 mln pasażerów). Najpopularniejszym połączeniem w całej ofercie Kolei Śląskich był przyspieszony pociąg relacji Gliwice – Częstochowa (14:58 – 16:49) – średnia dobowa liczba podróżnych przekroczyła tu 700 osób.

Z danych uzyskanych z liczników zamontowanych w pojazdach wynika, iż podobnie jak w latach ubiegłych pasażerowie najczęściej rozpoczynali podróż na stacjach w: Katowicach (5,8 mln podróżnych), Gliwicach (1 mln), Częstochowie (0,9 mln).

– Analizując frekwencję w poszczególnych miesiącach, można zobaczyć zdecydowany wzrost podróżnych rok do roku w pierwszym półroczu 2024 roku – dodaje Bartłomiej Wnuk. – Od stycznia do czerwca podróż pociągami Kolei Śląskich wybrało o ponad 600 tys. pasażerów więcej niż rok wcześniej.

We wrześniu 2024 roku rozpoczęła się przebudowa Katowickiego Węzła Kolejowego prowadzona przez PKP PLK. Utrudnienia związane z remontami (zamykanie kolejnych torów na stacji w Katowicach i innych miejscach) zmniejszyły liczbę kursujących pociągów.

– Mniej pociągów na kluczowych połączeniach to mniej pasażerów – wyjaśnia Bartłomiej Wnuk. – Od jesieni liczba podróżnych malała średnio o 10 proc. miesięcznie. Najwięcej pasażerów zrezygnowało z transportu kolejowego na terenie województwa śląskiego właśnie we wrześniu, kiedy rozpoczęły się prace prowadzone przez PKP PLK. Liczniki zamontowane w pojazdach odnotowały wtedy 1,6 mln pasażerów – o 0,2 mln mniej niż w analogicznym okresie w 2023 roku.

Koleje Śląskie starają się minimalizować utrudnienia związane z przebudową Katowickiego Węzła Kolejowego poprzez między innymi współpracę z innymi przewoźnikami i wzajemne honorowanie biletów na odcinkach objętych remontem. W ramach tych działań, pomiędzy Mysłowicami, Sosnowcem, Tychami, Gliwicami a Katowicami, posiadacze biletów Kolei Śląskich mogą korzystać z autobusów i tramwajów Zarządu Transportu Metropolitalnego oraz połączeń Polregio i Intercity. Natomiast tabor, który nie może przejechać przez stację Katowice, Koleje Śląskie kierują w inne rejony województwa śląskiego, uruchamiając nowe połączenia i wzmacniając te, które cieszą się rosnącą popularnością wśród pasażerów, jak linia S17 Gliwice – Rybnik.

– Pasażerowie Kolei Śląskich coraz częściej wybierają pociągi jako środek transportu do turystycznych miejscowości – zauważa Bartłomiej Wnuk. – Z połączeń w kierunku Wisły, Ustronia, Zwardonia i Zakopanego w ubiegłym roku skorzystało łącznie prawie 3 mln osób, czyli o ponad 640 tys. więcej niż w 2023 roku. W minionym roku na trasie Katowice – Zwardoń pociągi KŚ przewiozły 1,69 mln podróżnych, co stanowi wzrost o prawie 250 tys. pasażerów w porównaniu do 2023 roku. Z kolei na trasie Katowice – Wisła Głębce liczba podróżnych wzrosła o 400 tys. i w 2024 roku wyniosła 1,2 mln.

Pasażerowie, jak słyszymy, częściej korzystali także z bezpośrednich połączeń do Zakopanego. Pociągami Kolei Śląskich do stolicy Tatr w 2024 roku pojechało prawie 28 tys. podróżnych, podczas gdy rok wcześniej było ich niespełna 24 tys.

– Cieszymy się, że coraz więcej osób wybiera pociągi Kolei Śląskich jako wygodny i ekologiczny środek transportu do turystycznych miejscowości– dodaje rzecznik prasowy KŚ. – Staramy się wzmocnić ten trend, dlatego, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy 15 grudnia 2024 roku, uruchomiliśmy nową weekendową linię S77 z Raciborza do Wisły Głębce i zwiększyliśmy liczbę połączeń do Zakopanego.

(pp)

Idź do oryginalnego materiału