Mandaty za parkowanie pod marketem możecie wyrzucić do śmieci

kamienskie.info 1 dzień temu
Zdjęcie: 20210702_112514-scaled


Nieuczciwe praktyki na parkingach komercyjnych od dawna budzą kontrowersje wśród kierowców. Czasami wystarczy drobny błąd, by otrzymać wezwanie do zapłaty dodatkowej opłaty, choćby jeżeli posiadamy istotny bilet parkingowy. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) podjął działania w tej sprawie, skupiając się na firmie WEIP, jednym z ogólnopolskich operatorów parkingów komercyjnych. Decyzja UOKiK może przynieść ulgę tysiącom poszkodowanych kierowców.

Nieuczciwe praktyki WEIP

UOKiK ustalił, iż firma WEIP stosowała szereg praktyk, które mogły wprowadzać kierowców w błąd. Jednym z głównych zarzutów było nakładanie dodatkowych opłat, choćby w sytuacjach, gdy klient posiadał istotny bilet parkingowy. Problem pojawiał się wówczas, gdy bilet nie był widoczny za szybą pojazdu, na przykład spadł na fotel czy podłogę w trakcie zamykania drzwi. Reklamacje składane przez poszkodowanych często były ignorowane, mimo przedstawienia dowodów w postaci biletu.

Dodatkowo w regulaminach parkingów WEIP znalazły się niezgodne z prawem zapisy. Firma groziła kierowcom wszczęciem postępowania windykacyjnego i egzekucyjnego na ich koszt, co miało wywoływać obawy i skłaniać do zapłaty żądanych opłat.

„Twierdzenie spółki brzmiało kategorycznie i wskazywało na nieuchronność tych zdarzeń. Tak przekazywane, wprowadzało konsumentów w błąd i miało na celu wywołanie nieuzasadnionej obawy, której skutkiem było uiszczenie żądanych przez firmę opłat” – czytamy w komunikacie UOKiK.

Kolejnym zarzutem było wprowadzenie kierowców w błąd dotyczący sposobu składania reklamacji. WEIP sugerował, iż reklamacje mogą być złożone jedynie dzięki listu pocztowego lub formularza na stronie internetowej. Tymczasem przepisy prawa pozwalają na składanie reklamacji również mailowo czy osobiście.

Decyzja UOKiK i zwrot pieniędzy

Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, podkreśla, iż firma WEIP systematycznie ignorowała uzasadnione reklamacje oraz nakładała opłaty w sytuacjach, gdy czas parkowania nie został przekroczony. Decyzja UOKiK zobowiązuje firmę do zwrotu niesłusznie pobranych opłat. Dotyczy to wszystkich kierowców, którzy od 1 stycznia 2020 roku otrzymali wezwanie do zapłaty dodatkowej opłaty, mimo posiadania ważnego biletu parkingowego z numerem rejestracyjnym pojazdu.

Zwrot należności przysługuje także osobom, których reklamacje rozpatrzono negatywnie, pomimo dołączenia dowodu zakupu biletu. WEIP ma obowiązek indywidualnie poinformować poszkodowanych o możliwości odzyskania pieniędzy. W przypadku trudności konsumenci mogą powoływać się na decyzję Prezesa UOKiK, aby dochodzić zwrotu pieniędzy.

To nie pierwszy przypadek, gdy UOKiK interweniuje w sprawie operatorów parkingów. W ubiegłym roku na firmę APCOA Parking Polska nałożono karę w wysokości ponad 820 tys. zł za ograniczanie konsumentom możliwości składania reklamacji. Decyzja ta nie jest jednak prawomocna.

Idź do oryginalnego materiału