Ostatnie lata były dla Mariny okresem wytężonej pracy. Zrealizowano szereg inwestycji, które w przełożyły się na poprawę estetyki i funkcjonalności terenów naszego miasta położonych wzdłuż Zalewu Kamieńskiego, zwłaszcza wizerunku zmodernizowanego, nowoczesnego portu rybackiego.
Położenie naszego miasta stanowi duży potencjał dla jego rozwoju i Marina, zamierza, czynnie w nim uczestniczyć. W 2025 roku Spółka planuje, oprócz zarządzania powierzoną infrastrukturą, realizować następujące zadania:
- Mając na uwadze zmianę granic portu morskiego w Kamieniu Pomorskim, dokonać zmiany przebiegu ogrodzenia południowej części portu, zwiększając jego zasięg i poprawiając funkcjonalność terenu rybackiego.
- W związku z podpisaniem umowy o dofinasowanie zakupu z programów rybackich nowoczesnego wózka widłowego, przeprowadzić postępowanie o zamówienie publiczne, wyłonić wykonawcę oraz podpisać z nim umowę na dostawę, która najprawdopodobniej nastąpi na początku przyszłego roku.
- Podjąć wysiłki celem lepszego i pełniejszego wykorzystania posiadanej infrastruktury w zakresie chłodni i wytwornicy lodu, np. poprzez wprowadzenie operatora posiadającego doświadczenie w przechowywaniu świeżych ryb, co mogłoby zwiększyć efektywność pracy rybaków i otworzyć nowe możliwości dystrybucji ryb
- W przypadku zrealizowania rozbiórki dawnych obiektów ZGM i hotelu żeglarskiego przez Gminę, zaadaptować teren poprzez jego utwardzenie i dostosowanie do standardu zimowego postoju jednostek pływających, co w wieloletniej perspektywie pozwoli stworzyć miejsca do zimowego przechowywania jachtów, być może w układzie kilku poziomów lub poprzez zabudowę hangarem.
- W związku z pojawiającymi się, kolejnymi programami dofinansowania infrastruktury rybackiej, przygotować wstępną dokumentację (np. koncepcja zagospodarowania, Karta Informacyjna Przedsięwzięcia, Decyzja Środowiskowa) dot. budowy falochronu przy nowo wybudowanym nabrzeżu rybackim, co przyczyni się do stworzenia nowego basenu rybackiego, obok istniejącego basenu technicznego (tzw. stara marina). W przyszłości, basen taki mógłby – po doposażeniu go w odnogi cumownicze – zapewnić miejsce dla kolejnych 20-30 jednostek żeglarskich.
Oprócz w/w działań doraźnych, przewidzianych do realizacji w bieżącym roku, należy również mieć na uwadze dalsze, perspektywiczne cele, na rzecz których należy stale podejmować wysiłki. Przełomowym momentem byłoby z pewnością wybudowanie nowego basenu żeglarskiego na wysokości nabrzeża barkowego tzw. „Nowej Mariny” (na ok. 250-280 jednostek) wraz z całą infrastrukturą, co z pewnością stanowiłoby ogromny impuls dla dalszego rozwoju żeglarstwa i turystyki Kamienia Pomorskiego. Biorąc pod uwagę przewidywane koszty, koniecznym będzie znaczące dofinansowanie ze środków zewnętrznych.
Przedsięwzięciem, związanym również z rozwojem żeglarstwa, są wszelkie działania na rzecz wspierania podmiotów prywatnych, które starają się o uzyskanie zgody na budowę małych przystani żeglarskich, miejsc do cumowania. Stworzyłoby to sieć przystani, co dodatkowo uatrakcyjniłoby szlak żeglarski, którego ważnym elementem jest Marina w Kamieniu Pomorskim. Warto pochylić się również nad możliwością reaktywacji przystani żeglarskiej na Wyspie Chrząszczewskiej i jeżeli znajdzie się podmiot zainteresowany taką inwestycją, warto wspierać jego działania.
Nie można także zapominać o podnoszeniu walorów turystycznych miasta, które już istnieją. „Kładka Żółcińska” prowadzi w tej chwili donikąd. Tylko nieliczni znajdują przejście i wykorzystują ją jako skrócenie drogi z Kamienia do Żółcina lub na osiedle Chopina. Turystycznie i użytkowo kładka nie jest więc należycie wykorzystana. Sytuacja prawna – pomimo znacznych ograniczeń wynikających z faktu, iż właścicielem części w/w półwyspu jest podmiot prywatny – nie zamyka całkowicie możliwości pełniejszego wykorzystania funkcjonalności istniejącej kładki na tzw. Półwysep Żółciński, poprzez utworzenie np. ścieżki turystycznej i połączenia z ulicą Żółcińską (co stwarza dalsze możliwości np. przedłużenia ścieżki rowerowej czy wybudowania docelowo ścieżki spacerowej dookoła Zatoki Karpinka).
Kolejnym zadaniem, do realizacji, może być zagospodarowanie terenu przyległego do brzegu Zatoki Karpinka – w tej chwili wykorzystywanego najczęściej do lokalizacji cyrku objazdowego. Miejsce to może być wykorzystane do postoju camperów. Nie jest to może zadanie priorytetowe, ale w przypadku pozyskania środków, może być kolejnym atrakcyjnym, funkcjonalnym miejscem, zwłaszcza w sytuacji, kiedy wyremontowana zostanie ulica Lipowa.
W przypadku jakichkolwiek uwag, spostrzeżeń, pomysłów zachęcamy do kontaktu (e-mail, telefonicznego lub osobistego). Uwagi można również zamieszczać na stronie FB Mariny.
kamienpomorski360.pl