Wrocław kontynuuje program usuwania azbestu, oferując mieszkańcom choćby 100 proc. dofinansowania na demontaż wyrobów, ich transport oraz unieszkodliwienie. Wystarczy do 31 stycznia złożyć deklarację i przystąpić do programu. Prace będą realizowane przez wykonawcę wybranego przez miasto.
Dofinansowanie nie obejmuje zakupu i montażu nowych wyrobów niezawierających azbestu, dlatego przy składaniu deklaracji należy uwzględnić konieczność zabezpieczenia środków finansowych na wymianę we własnym zakresie wyrobów azbestowych na bezazbestowe. Nie ma także możliwości otrzymania refinansowania wydatków związanych z usuwaniem wyrobów azbestowych poniesionych wcześniej.
Deklaracje i wymagane załączniki należy dostarczyć osobiście lub pocztowo na adres: Wydział Środowiska UM Wrocławia, ul. Hubska 8-16, 50-502 Wrocław. Deklarację można złożyć także za pośrednictwem ePUAP (z podpisem elektronicznym). Dokumentację należy sporządzić oddzielnie dla wszystkich obiektu. Dokumenty do pobrania: www.bip.um.wroc.pl/sprawa-do-zalatwienia/8383/dofinansowanie-w-ramach-programu-usuwania-azbestu-i-wyrobow-zawierajacych-azbest-z-terenu-miasta-wroclawia.
Jeśli to konieczne, uczestnik programu ma obowiązek zgłosić prace demontażowe do Wydziału Architektury i Zabytków UM Wrocławia lub uzyskać pozwolenie na budowę czy rozbiórkę obiektu.
W latach 2012-2024 w ramach programu usunięto z terenu 655 nieruchomości ponad 1,3 tys. ton wyrobów azbestowych. Natomiast w roku 2024 usunięto 39 ton z 36 nieruchomości.
- Usuwanie azbestu to nie tylko kwestia estetyki czy modernizacji, ale przede wszystkim troska o zdrowie mieszkańców i ochronę środowiska. To okazja, by pozbyć się tego niebezpiecznego materiału w sposób bezpieczny i zgodny z przepisami - podkreśla Małgorzata Demianowicz, dyrektor Wydziału Środowiska UM Wrocławia.
Badania wskazują, iż wyroby azbestowe mają związek z zachorowaniami na choroby płuc. Azbest ma zniknąć w Polsce do 2032 roku.