Metro w Krakowie. Kierunek wschód?

2 godzin temu

Miasto Kraków rozpoczęło współpracę ekspercką z przedstawicielami partnerskiego Kijowa w zakresie projektowania przyszłego metra. Rozmowy koncentrują się na doświadczeniach ukraińskiej stolicy w funkcjonowaniu metra nie tylko jako systemu transportu publicznego, ale również jako elementu infrastruktury wykorzystywanej w sytuacjach kryzysowych.

Pierwsze robocze spotkanie przedstawicieli Krakowa i Kijowa odbyło się w środę, 10 grudnia. Uczestniczyli w nim eksperci odpowiedzialni w Kijowie za transport miejski oraz bezpieczeństwo publiczne. Przedstawili oni rozwiązania stosowane w kijowskim metrze od początku pełnoskalowej agresji Rosji na Ukrainę, kiedy infrastruktura ta zaczęła pełnić także funkcję schronu dla ludności cywilnej. Według danych strony ukraińskiej, metro w Kijowie zapewnia każdego dnia ochronę choćby około 1,5 mln osób.

Podczas spotkania omawiano m.in. adaptację stacji metra do roli schronów, organizację ruchu pasażerów w czasie alarmów, funkcjonowanie personelu w sytuacjach kryzysowych oraz zasady zarządzania bezpieczeństwem w dużej aglomeracji. Przedstawiono również mechanizmy koordynacji działań pomiędzy miejskimi jednostkami oraz sposoby komunikacji z mieszkańcami w czasie zagrożeń.

W rozmowach uczestniczył sekretarz miasta Antoni Fryczek, który w imieniu prezydenta Krakowa Aleksandra Miszalskiego przekazał stronie ukraińskiej deklarację dalszego wsparcia Krakowa dla mieszkańców Kijowa. Jak informuje magistrat, doświadczenia Kijowa mają zostać wykorzystane przy projektowaniu przyszłego metra w Krakowie jako infrastruktury o podwójnym zastosowaniu – transportowym i ochronnym.

Współpraca z Kijowem jest kolejnym etapem międzynarodowych i krajowych konsultacji prowadzonych przez Kraków w związku z planowaną budową metra. Pierwszym zagranicznym kierunkiem była Kopenhaga, gdzie w styczniu 2025 r. krakowska delegacja rozpoczęła międzynarodową współpracę przy tworzeniu systemu metra.

Podczas wizyty w stolicy Danii przedstawiciele Krakowa spotkali się m.in. z reprezentantami spółki Metroselskabet, odpowiedzialnej za rozwój i utrzymanie kopenhaskiego metra, oraz Zarządu Transportu Metropolitarnego MOVIA. Rozmowy dotyczyły projektowania zintegrowanego systemu transportowego, funkcjonowania w pełni zautomatycznego metra oraz powiązania inwestycji transportowych z rozwojem urbanistycznym, w tym na przykładzie zrewitalizowanej dzielnicy Nordhavn.

Kolejnym etapem były konsultacje prowadzone w Wiedniu, gdzie krakowska delegacja zapoznawała się z doświadczeniami austriackiej stolicy w zakresie planowania sieci metra, integracji transportu podziemnego z rozwojem miasta oraz organizacji dużych inwestycji infrastrukturalnych. Jednym z punktów wizyty była nowa dzielnica Seestadt Aspern na wschodnich obrzeżach Wiednia.

Równolegle prowadzono także wizyty robocze w Warszawie, jedynym polskim mieście posiadającym system metra. Spotkania dotyczyły praktycznych aspektów realizacji i eksploatacji metra, w tym budowy tuneli i stacji w gęstej zabudowie miejskiej oraz organizacji ruchu pasażerskiego.

Idź do oryginalnego materiału