Velostrady w Metropolii nabierają tempa. Zgromadzenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii przeznaczyło ponad 78 mln zł na dokumentację i budowę nowych odcinków w Katowicach, Mysłowicach i Czeladzi.
To decyzja, która na pewno zmieni rowerową mapę Śląska i Zagłębia. 24 września 2025 roku Zgromadzenie GZM zdecydowało o uruchomieniu ponad 78 mln zł na inwestycje w trzy miasta: Katowice, Mysłowice i Czeladź.
Velostrada Katowice – Mysłowice: 42,8 mln zł i 4,72 km nowej trasy
Katowice otrzymają 27,9 mln zł na odcinek velostrady nr 6, a Mysłowice – 14,9 mln zł. Łączna długość planowanej trasy to 4,72 km.
W Katowicach prace obejmą zarówno dokumentację projektową, jak i roboty budowlane. Velostrada rozpocznie się od istniejącego fragmentu w Giszowcu, poprowadzi śladem dawnej kolei piaskowej, nad autostradą A4 i wzdłuż ulicy Mysłowickiej aż do granicy miasta.
Kontynuacja w Mysłowicach również uwzględnia przygotowanie dokumentacji i budowę. Trasa pobiegnie od granicy z Katowicami wzdłuż ulicy Mikołowskiej, a zakończy się na rondzie im. Rotmistrza Pileckiego.
Czeladź z dotacją 35,2 mln zł na velostradę nr 7
Kolejna duża inwestycja to velostrada nr 7 w Czeladzi. Miasto otrzyma 35,2 mln zł na realizację zadania w formule „Zaprojektuj i Buduj”. Odcinek będzie miał 3,80 km długości.
Nowa trasa zacznie się na granicy z Sosnowcem. Następnie pobiegnie nasypem kolejowym wzdłuż ulicy Nowopogońskiej, przez ulicę Kościuszki i dawnym torowiskiem kolei piaskowej. Velostrada przejdzie tunelem pod ulicą Nowopogońską, a dalej nasypem do DK94 i wzdłuż ulicy Grodzieckiej do granicy z Będzinem.
Velostrady w Metropolii – nowa sieć rowerowych autostrad
Projekt Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zakłada powstanie spójnej sieci dziewięciu szybkich tras rowerowych o łącznej długości około 120 km. Ich przebieg został wytyczony we współpracy z miastami członkowskimi GZM.
Celem jest nie tylko usprawnienie codziennej komunikacji w regionie, ale też stworzenie realnej alternatywy dla transportu samochodowego.