Aplikacja mObywatel staje się coraz bardziej popularna i cały czas się rozwija. Niedawno umożliwiała dostęp tylko do elektronicznej wersji dokumentów. w tej chwili można korzystać z kilku usług, a w planach jest poszerzenie oferty o kolejne funkcjonalności.
Nowe możliwości aplikacji pozwolą sprawdzić:
- oficjalne informacje o zagrożeniu powodziowym,
- stan techniczny autobusu, którym zamierzamy podróżować (możliwość sprawdzenia ważności badań technicznych i polisy OC),
- zobowiązania finansowe wobec urzędów,
- jakość powietrza,
- mandaty i punkty karne,
- jak przygotować się do podróży do różnych państw,
- czy posiadamy czynne prawo wyborcze.
W aplikacji mObywatel 2.0 można także zgłosić:
- incydent w sieci, np. gdy dostaniemy nietypowego e-maila, lub natrafimy na podejrzaną stronę www,
- porzucone śmieci,
- zanieczyszczenie środowiska.
mObywatel 2.0 umożliwia
- zaplanowanie podróży pociągiem po Polsce – funkcja Bulikom,
- wypełnienie i wysłanie wniosku o refundację podatku VAT za paliwo gazowe dla gospodarstw domowych,
- załatwianie spraw urzędowych,
- sprawdzenie danych swojej jednoosobowej działalności gospodarczej,
- sprawdzenie danych ogólnych i technicznych dowolnego pojazdu,
- pobranie recept,
- zastrzeżenie PESELu,
- dokonywanie płatności – zobowiązań finansowych wobec urzędów (docelowo usługa będzie dostępna we wszystkich gminach w Polsce).
W trakcie realizacji jest w tej chwili wprowadzanie do aplikacji nowych dokumentów. Są to m.in: legitymacja osoby niepełnosprawnej, nauczyciela, dokumenty lokalne takie jak karty mieszkańca; rozwój usług firmowych – zakładanie jednoosobowych działalności gospodarczych, rozwój e-płatności. W realizacji są również takie usługi jak: Rejestr Danych Kontaktowych, Twoje sprawy (statusy wniosków o dowód, paszport i inne), Chatbot – wirtualny asystent informujący o usługach państwowych) oraz mStłuczka – funkcja, która ma usprawnić zgłaszanie kolizji i innych nagłych sytuacji drogowych np. poprzez możliwość wypełnienia protokołu zdarzenia drogowego oraz oświadczeń pomiędzy kierowcami.
Zaplanowano także wprowadzenie do mObywatela:
- legitymacji honorowego dawcy krwi,
- możliwości zastrzeżenia dowodu osobistego i paszportu,
- legitymacji doktoranta, emeryta-rencisty MSWiA,
- prawa wykonywania zawodu farmaceuty, zawodu diagnosty laboratoryjnego.
Rozwój aplikacji, planowane nowe usługi i funkcje można sprawdzać na stronie info.mobywatel.gov.pl/
e-Doręczenia
Usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego, która jest równoważna z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. Usługa zastąpi docelowo papierową korespondencję urzędową, a także korespondencję przez ePUAP. Skrzynkę do e-Doręczeń muszą mieć: przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG oraz w KRS, w tym fundacje i stowarzyszenia. Obowiązkowo z e-Doręczeń muszą korzystać także przedstawiciele niektórych zawodów zaufania publicznego. Dotyczy to: adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego, doradcy restrukturyzacyjnego, rzecznika patentowego, oraz notariusza.
Administracja publiczna, urzędy centralne (w tym ZUS i KRUS) i jednostki samorządu terytorialnego zaczęły się posługiwać e-Doręczeniami od 1.01.2025 r.
Szczegółowe informacje o e-Doręczeniach dostępne są na stronie www.gov.pl/web/e-doreczenia
/JP/
Fot. info.mobywatel.gov.pl