Prace zakończone – mosty gotowe do użytku
Zakończył się remont dwóch ważnych obiektów mostowych na drogach krajowych w województwie podkarpackim.
Chodzi o most przez rzekę Trzebośnica w miejscowości Ruda Łańcucka w ciągu DK77 oraz most przez rzekę Olszanka w miejscowości Olszany w ciągu DK28.
Za realizację prac odpowiadała firma MG Infrastruktura Marian Wołczyk, która opracowała dokumentację projektową, a następnie przeprowadziła remonty. Koszt inwestycji wyniósł około 2,5 mln zł dla obiektu w Rudzie Łańcuckiej oraz 1,7 mln zł dla mostu w Olszanach.
Most w Rudzie Łańcuckiej – DK77
Most przez rz. Trzebośnica w Rudzie Łańcuckiej to obiekt z ponad stuletnią historią. Został wybudowany w 1904 roku, a następnie przebudowany w 2001 roku. Obiekt ma 34,34 m długości i 12,28 m szerokości, posiada trzy przęsła oraz sprężoną konstrukcję trójprzęsłową z belek typu Kujan.
Zakres wykonanych prac miał charakter odtworzeniowy, co oznacza, iż celem remontu było przywrócenie pierwotnego stanu technicznego obiektu – bez zmiany jego parametrów użytkowych. Roboty nie miały charakteru bieżącej konserwacji, ale pełnoprawnego odnowienia istotnych elementów konstrukcyjnych, w tym barier, podpór i powierzchni użytkowej.
Most w Olszanach – DK28
Drugim odnowionym obiektem jest most przez rz. Olszanka w miejscowości Olszany, zlokalizowany w ciągu drogi krajowej DK28. Obiekt został zbudowany w 1979 roku, a jego ustrój nośny przebudowano w 2004 roku. Most ma 56,72 m długości i 13,12 m szerokości, posiada trzy przęsła oraz konstrukcję sprężoną trójprzęsłową z belek typu WBS.
Podobnie jak w przypadku mostu w Rudzie Łańcuckiej, remont miał charakter odtworzeniowy – wykonane prace nie zmieniały istniejących parametrów obiektu. Główne działania koncentrowały się na odnowieniu kluczowych elementów konstrukcji, co pozwoli na dalszą, bezpieczną eksploatację obiektu bez konieczności wprowadzania zmian konstrukcyjnych.
Trwałość, bezpieczeństwo i zachowanie parametrów
Obydwa remonty miały na celu przede wszystkim przedłużenie trwałości technicznej obiektów, poprawę ich bezpieczeństwa użytkowania oraz ochronę istniejącej infrastruktury. Dzięki zastosowaniu rozwiązań projektowych zgodnych z pierwotnymi założeniami konstrukcyjnymi, mosty mogą przez cały czas pełnić swoją funkcję w strukturze krajowej sieci drogowej, zapewniając ciągłość ruchu i komfort podróżnych.