Wojewoda Warmińsko-Mazurski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla rozbudowy obwodnicy Giżycka na drodze krajowej nr 59.
Jej uzyskanie pozwoli na przekazanie wykonawcy placu budowy i rozpoczęcie robót budowalnych. Umożliwi też rozpoczęcie procedur związanych z wypłatą odszkodowań za nieruchomości przejęte pod budowę drogi.
Istniejąca obwodnica Giżycka (ul. Obwodowa) ma w tej chwili w większości przekrój jednojezdniowy. Jej rozbudowa będzie kontynuacją inwestycji zakończonej w 2021 roku. Obejmowała ona budowę ronda na skrzyżowaniu DK59 z ulicą Świderską wraz z rozbudową istniejącego układu drogowego do przekroju dwujezdniowego. Obecna inwestycja obejmie kolejne 1,5 km DK59 od wspomnianego ronda w kierunku Wilkas. Będzie to droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o przekroju 2×2 i nośności 11,5 tony na oś.
–Zakres inwestycji obejmie również budowę dodatkowych jezdni obsługujących tereny przylegające do obwodnicy, budowę mostu nad kanałem Łuczańskim i wiaduktu, przebudowę skrzyżowań oraz budowę i przebudowę chodników oraz ciągów pieszo-rowerowych – informuje Katarzyna Kozłowska, rzeczniczka olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
W listopadzie 2023 roku podpisaliśmy umowę z firmą Unibep z Bielska Podlaskiego na realizację tej inwestycji, która ma zostać ukończona w II kwartale 2027 roku. Na jej realizację przeznaczyliśmy 122 mln zł.
W związku ze wzrastającym natężeniem ruchu, które według Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021 wyniosło na DK59 w Giżycku 15 373 pojazdów na dobę, głównym celem inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Rozbudowa obwodnicy poprawi parametry techniczne drogi oraz zwiększy przepustowość na skrzyżowaniach drogi krajowej z drogami lokalnymi. Efektem realizacji inwestycji będzie ograniczenie liczby zdarzeń drogowych, skrócenie czasu przejazdu oraz zmniejszenie poziomu hałasu i zanieczyszczeń powietrza.