Zaledwie pół roku po złożeniu zamówienia na 100 autobusów Mercedes-Benz, firma Daimler Buses Polska podpisała z MPK Wrocław umowę na dostawę kolejnych 21 nowoczesnych pojazdów, tym razem elektrycznych. Nowe zamówienie obejmuje 12 autobusów 12-metrowych eCitaro oraz 9 przegubowych eCitaro G. W ramach wygranego przetargu zamontowane zostaną również trzy pantografy do szybkiego ładowania autobusów, trzynaście stanowisk ładowania plug-in oraz dziewięć stanowisk ładowania pantografowego na zajezdni.
Podczas oficjalnego podpisania umowy obecny był m.in. Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk, który powiedział: – Jesteśmy konsekwentni w zmienianiu oblicza wrocławskiego MPK, nowe autobusy pojawiają się we Wrocławiu od siedmiu lat. Z tego udanego kursu nie schodzimy.
Zamówione pojazdy to pierwsze autobusy Mercedes-Benz we Wrocławiu wyposażone w nowe systemy bezpieczeństwa.
Preventive Brake Assist 2 to zaawansowany system monitorujący przestrzeń przed pojazdem, wykorzystujący kamerę oraz dwa radary do wykrywania przeszkód. Skupia się na nagłych pojawieniach się pieszych, rowerzystów oraz wolno poruszających się pojazdach w odległości do około 250 metrów. W sytuacji zagrożenia system ostrzega kierowcę dzięki wizualnych i dźwiękowych sygnałów, a jeżeli reakcja nie nastąpi na czas, automatycznie aktywuje hamulce, by zapobiec kolizji lub zminimalizować jej skutki.
Side Guard Assist to nowoczesny system wspierający kierowcę podczas manewrów bocznych i skrętu. Monitoruje przestrzeń w tzw. martwym polu po bokach pojazdu na wysokości drzwi i nadwozia. Dzięki radarowym czujnikom wykrywa pieszych, rowerzystów oraz inne przeszkody znajdujące się blisko pojazdu. W przypadku zagrożenia kolizją na słupku A pojawia się sygnalizacja ostrzegawcza, a jeżeli ryzyko zderzenia wzrasta, system dodatkowo aktywuje wibracje fotela kierowcy oraz wizualne i dźwiękowe alerty, pomagając uniknąć niebezpiecznych sytuacji na drodze.
Autobusy będą posiadać również TSA – system rozpoznający znaki ograniczenia prędkości.
Nowe, komfortowe autobusy podtrzymają wysoki, dotychczasowy standard podróżowania wrocławskimi gwiazdami oferując przez cały czas m.in. ergonomiczny rozkład siedzeń i poręczy, klimatyzację, rozbudowany system informacji pasażerskiej z licznymi monitorami wewnątrz pojazdu, kasowniki z funkcją biletomatu i płacenia kartą, a także porty USB do ładowania telefonów.
W zamawianych autobusach uwzględniono system pętli indukcyjnej, służący wzmacnianiu dźwięku zapowiedzi głosowych dla osób słabo słyszących. Osoby używające aparatów słuchowych, korzystają z wzmocnienia głośności zapowiedzi bez dodatkowych urządzeń i jakichkolwiek dodatkowych działań w swoim aparacie słuchowym.
Autobusy eCitaro będą także wyposażone w elastyczne miejsca typu „Combo” – dostosowane do przewozu wózków dziecięcych i inwalidzkich.