MZUiM Tychy podsumował inwestycje i remonty w 2025 roku. Były problemy i dużo korków

3 godzin temu

MZUiM w Tychach podsumował inwestycje i remonty zrealizowane w 2025 roku. Chodzi tu nie tylko o wiadukty, ale też drogi rowerowe, chodniki czy remonty ulic – często z problemami. Przypomnijmy, przy rondzie na ul. Dmowskiego asfaltowanie odbywało się w deszczu, a w pewnym momencie zamknięto wszystkie przejście dla pieszych, po całodniowych opadach prace bitumiczne miało też miejsce na ulicy Grota-Roweckiego. Zaraz po wakacjach, miasto było mocno sparaliżowane inwestycjami realizowanymi w różnych częściach Tychów, odczuli to kierowcy oraz pasażerowie komunikacji miejskiej, których czas podróży po prostu się zauważalnie wydłużył.

Wśród największych zadań znalazła się modernizacja wiaduktów na DK 44 w ciągu ul. Mikołowskiej, zakończona pod koniec listopada. W miejsce starych obiektów powstały nowe, spełniające aktualne wymogi i standardy tonażowe. Przebudowę zaprojektowano w porozumieniu z PKP, tak aby umożliwić rozwój infrastruktury kolejowej, w tym rozbudowę torowiska. Koszt inwestycji wyniósł prawie 60 mln zł, a miasto otrzymało 47,5 mln zł dofinansowania z programu Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.

  • Czytaj Również: W Tychach kładli asfalt podczas deszczu. W razie problemów MZUiM liczy na gwarancję

W 2025 roku naprawy doczekał się także wiadukt na DK1 nad ulicami Towarową i Piłsudskiego. Jak podaje MZUiM, wszystkie zaplanowane prace udało się zrealizować minimalnie przed czasem, a po remoncie obiekt dostosowano do aktualnych norm tonażowych.

Miasto informuje również o pracach na infrastrukturze pieszej i rowerowej. W ostatnich 12 miesiącach wybudowano kilka nowych dróg dla pieszych i rowerzystów, wykonano około 30 nowych nakładek asfaltowych oraz wyremontowano kilkanaście chodników. Część inwestycji zrealizowano z finansowym wsparciem Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – w ramach dotacji celowych z budżetu GZM (Fundusz Odporności 2025). Według MZUiM dofinansowanie pokrywało co najmniej 90% poniesionych kosztów.

W ramach prac przy ul. Wyszyńskiego zmodernizowano ciągi pieszo-rowerowe. Na odcinku od al. Niepodległości do ul. Dąbrowskiego powstał chodnik i ścieżka rowerowa, a po przeciwnej stronie – od al. Niepodległości do ul. Paprocańskiej – wspólny ciąg pieszo-rowerowy. Kwota dofinansowania dla chodnika i ciągu pieszo-rowerowego wyniosła 1 500 631 zł (remont nawierzchni drogi wykonano ze środków własnych MZUiM). Przy okazji wymieniono też nawierzchnię jezdni od al. Niepodległości do ronda Olimpijskiego oraz poprawiono bezpieczeństwo pieszych w rejonie przejścia przy lodowisku. Podczas robót bitumicznych podjęto też decyzję o pilnej naprawie (uszczelnieniu) wiaduktu obok lodowiska.

Kolejny projekt dotyczył przebudowy chodnika wzdłuż al. Niepodległości – na odcinku od DK1 do ul. Wyszyńskiego powstał również wspólny ciąg pieszo-rowerowy (dofinansowanie: 423 682,92 zł). Z kolei przy ul. Oświęcimskiej, na odcinku od ul. Czarnej do ul. Bratków, wybudowano nową drogę dla pieszych i rowerzystów (dofinansowanie: 1 080 354 zł). Powstał też nowy szlak w kierunku Kobióra – po zachodniej stronie al. Bielskiej, od ul. Żorskiej do drugiego przejścia dla pieszych. Odcinek ma ok. 1,5 km, a dofinansowanie wyniosło 6 954 049 zł. Przy okazji wyremontowano nawierzchnię drogi wzdłuż budowanej ścieżki oraz kilkudziesięciometrowy fragment jezdni wschodniej od ul. Żorskiej w kierunku centrum.

MZUiM zapowiada też, iż do końca roku wykonana zostanie zasadnicza część przebudowy ul. Grota-Roweckiego – od al. Niepodległości w kierunku Hotelu Tychy (do wiaduktu nad torami PKP). Na całej długości ma być ułożona nowa nawierzchnia, a po stronie AZET-u kończona jest budowa chodnika i ścieżki rowerowej. Zaplanowano również uporządkowanie zieleni i montaż elementów małej architektury, w tym ławek i siedzisk.

Chwilowo przestało padać, to drogowcy układali asfalt na ulicy Grota-Roweckiego. MZUiM vs jego własne dokumenty przetargowe

Idź do oryginalnego materiału