Na jakim etapie jest budowa obwodnicy Morawicy? Sprawdziliśmy!

1 godzina temu

Na półmetku są prace mostowe i branżowe przy budowie obwodnicy Morawicy. Wykonana została także jedna trzecia robót drogowych.

Na pierwszych fragmentach trasy głównej w ciągu DK73 ułożona została warstwa podbudowy asfaltowej i kolejna warstwa wiążąca nawierzchni. To w dużym skrócie efekty prac wykonanych w ciągu roku na budowie obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej.

– Równocześnie z robotami ziemnymi, pracami przy nasypach i wykopach, wykonywane są pierwsze odcinki podbudowy bitumicznej pod kolejne warstwy nawierzchni. Stanowią one jedną czwartą długości trasy. Ułożone zostały także odcinki próbne warstwy wiążącej. Widoczny jest nie tylko ślad przyszłej obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej, ale także dwóch rond – na początku i na końcu odcinka – tłumaczy Małgorzata Pawelec-Buras z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Gotowe są konstrukcje nośne podziemnego przejścia dla pieszych na początkowym odcinku inwestycji, trzech mostów nad ciekiem w Łabędziowie oraz wiaduktu nad drogą powiatową.

– W ramach inwestycji budowane są dwie estakady, w tym jedna prawie półkilometrowa, najdłuższa na sieci dróg krajowych w województwie świętokrzyskim. Zakończyły się roboty przy fundamentach oraz podporach tych obiektów, realizowane są natomiast prace przy wykonywaniu ustroju nośnego metodą nawisową. Polega ona na montażu deskowania i betonowaniu kolejno, jeden po drugim, segmentów konstrukcji nośnej niejako “w powietrzu”, bez podparcia rusztowaniami ustawionymi na gruncie. Proces ten powtarza się segment po segmencie z użyciem specjalnych przesuwnych urządzeń. Montaż segmentów wykonywany jest równocześnie z dwóch stron, czyli od sąsiadujących ze sobą podpór w kierunku środka przęsła, aż do połączenia tych elementów. Na dwujezdniowych estakadach trzeba wykonać łącznie 232 segmenty nawisowe. Zawansowanie tego etapu to około 30 procent, a jego zakończenie planowane jest w pierwszym kwartale 2026 roku – dodaje Małgorzata Pawelec-Buras.

Obwodnica jest realizowana w systemie „Projektuj i buduj” w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Trasa o długości 4,4 kilometra biegnie nowym śladem i będzie przedłużeniem przebudowanego wcześniej odcinka drogi krajowej nr 73, czyli pierwszego etapu obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej.

  • obwodnica morawicy
  • GDDKiA
    Idź do oryginalnego materiału