Na lotnisku w Pyrzowicach ma powstać nowy wielki terminal pasażerski

2 godzin temu
Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA, które zarządza lotniskiem Katowice Airport w Pyrzowicach, ogłosiło przetarg na wybór głównego projektanta terminalu pasażerskiego i infrastruktury towarzyszącej, To efekt coraz większego ruchu w Pyrzowicach. Nowy obiekt ma powstać we wschodniej części portu.

Obecnie w Pyrzowicach funkcjonują cztery terminale pasażerskie (A, B, C i D), które łącznie mają około 36 000 m kw. powierzchni. Nowy terminal, tylko w pierwszym etapie, ma mieć około 50 000 m kw. i przepustowość 10 mln pasażerów rocznie, którą będzie można w przyszłości zwiększyć do 12, a potem do 15 mln pasażerów.

Terminal ma powstać we wschodniej części portu, m.in. w miejscu starej wieży kontroli lotów, starego terminalu cargo i obecnego terminalu A.

Będzie to największy projekt inwestycyjny w historii pyrzowickiego lotniska.

GTL szuka wykonawcy projektu w formie dialogu konkurencyjnego. Taka forma jest od kilka lat możliwa w prawie zamówień publicznych i pozwala na negocjacje z potencjalnymi wykonawcami zamówienia.

Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie dokumentacji projektowej dla kilku elementów, które składają się na inwestycję. Pierwszy i najważniejszy to budowa głównego terminalu pasażerskiego o przepustowości 10 mln podróżnych rocznie (w pierwszym etapie) wraz z lotniczymi rękawami pasażerskimi.

Kolejny to budowa płyty postojowej dla samolotów w rejonie terminalu głównego oraz przebudowa dróg kołowania. Do tego ma powstać centrum przesiadkowe, tunel o długości 270 metrów łączący terminal ze stacją kolejową i centrum przesiadkowym, a także połączenie z drogą wojewódzką nr 913 oraz droga wewnętrzna i systemu parkingów.

Ponadto wykonawca przygotuje projekt rozbiórki budynków i budowli, a także projekt niezbędnej przebudowy infrastruktury technicznej kolidującej z inwestycją. Jego rolą będzie także opracowanie koncepcji budowy parkingu wielopoziomowego, centrum biurowo-kongresowego oraz rozbudowy terminalu pasażerskiego o kolejne etapy.

Budowa głównego terminalu pasażerskiego wraz z infrastrukturą towarzyszącą to najważniejsza inwestycja w historii katowickiego lotniska. Ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy dokumentacji projektowej to pierwszy kamień milowy na drodze do realizacji tego skomplikowanego przedsięwzięcia. Bardzo zależy nam na tym, żeby projekt był doskonale przygotowany, dlatego w celu wyboru wykonawcy zdecydowaliśmy się na zastosowanie trybu dialogu konkurencyjnego, w którym proces udzielenia zamówienia oparty jest o negocjacje z potencjalnymi wykonawcami, zaś samego zamówienia udziela się nie tylko na podstawie ceny czy też kosztów, ale także kryteriów jakościowych – mówi Artur Tomasik, prezes zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA.

Według prognoz GTL, ruch pasażerski w Katowice Airport osiągnie 10 mln pasażerów rocznie w 2030 roku. Właśnie do tego czasu ma powstać nowy terminal. Z kolei projekt miałby być gotowy do stycznia 2027 roku.

W 2023 roku z siatki połączeń Katowice Airport skorzystało rekordowe 5,6 mln pasażerów. Prognoza na 2024 rok zakłada obsłużenie ponad 6,2 mln podróżnych. Port lotniczy im. Wojciecha Korfantego jest krajowym liderem w segmencie ruchu czarterowego i jednym z największych lotnisk cargo w Polsce.

Idź do oryginalnego materiału