Na Mazowszu powstanie prawie 180 km nowych dróg. Znamy plany GDDKiA na 2025 rok

1 tydzień temu
Zdjęcie: Rozrasta się sieć dróg krajowych w woj. mazowieckim (autor: GDDKiA Warszawa/X)


Mazowiecki Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada w 2025 roku budowę prawie 180 km nowych dróg na Mazowszu. Wśród najważniejszych są: A2 Siedlce — Biała Podlaska i S7 Płońsk — Kiełpin.

Rzeczniczka Mazowieckiego Oddziałku GDDKiA Małgorzata Tarnowska informuje, iż realizowane są także zadania z rządowego „Programu budowy 100 obwodnic”.

Dzięki niemu z dziewięciu miast w województwie mazowieckim wyprowadzimy ruch tranzytowy. Dwie obwodnice Lipska i Pułtuska są w realizacji. Kolejnych siedem jest w fazie przygotowania dokumentacji projektowej lub uzyskiwania decyzji środowiskowej — mówi Tarnowska.

W 2025 ruszą przetargi na poszerzenie o dodatkowy pas ruchu autostrady A2.

Pomiędzy węzłami Łódź Północ i Konotopa. Całość inwestycji prowadzi oddział w Łodzi, który zajmuje się także realizacją dwóch odcinków drogi ekspresowej S12 od granicy województwa łódzkiego i mazowieckiego do Wieniawy — informuje Tarnowska.

GDDKiA będzie kontynuować prace związane z dostosowaniem DK7 do parametrów trasy ekspresowej na północ od stolicy.

W realizacji jest odcinek Płońsk — Czosnów. Umowne terminy zakładają zakończenie prac w 2025 roku. Jak dodaje Tarnowska, terminy mogą jednak ulec zmianie.

Niemniej w rozpatrywaniu są roszczenia wykonawców, co oznacza, iż terminy mogą ulec zmianie — zaznacza Tarnowska.

Drogowcy czekają na rozpatrzenie wniosku o decyzję ZRID dla 9-kilometrowego odcinka Czosnów — Kiełpin.

Zakończenie wszystkich prac na tym odcinku przewidziane jest w połowie 2027 roku. W październiku 2024 roku podpisaliśmy umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka Kiełpin — Warszawa — mówi Tarnowska.

Ważne inwestycje zaplanowano też na A2 na wschód od stolicy. Cztery odcinki pomiędzy Siedlcami a Białą Podlaską, o łącznej długości ponad 65 km (do tego jeszcze 2 km sąsiedniego odcinka od węzła Siedlce Południe), GDDKiA planuje oddać do ruchu w 2025 roku.

Realizowane inwestycje

Na Mazowszu w realizacji jest ok. 176 km nowych tras o wartości ponad 9,5 mld zł:

  • A2 Siedlce – Biała Podlaska (cztery odcinki o łącznej długości 65,4 km),
  • S7 Płońsk – Kiełpin (cztery odcinki o łącznej długości 43,6 km),
  • DK79 obwodnica Lipska (6,4 km),
  • DK61/57 obwodnica Pułtuska (20 km),
  • DK50 obwodnica Kołbieli (11,3 km),
  • S12 gr. woj. łódzkiego i mazowieckiego – Wieniawa (dwa odcinki o łącznej długości 29,1 km).

Inwestycje w przygotowaniu

Na różnym etapie przygotowania do realizacji jest prawie 400 km dróg o szacunkowej wartości przekraczającej 30 mld zł, zapisanych w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 roku) oraz Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030:

  • A2 Biała Podlaska – gr. państwa (Kukuryki),
  • S7 Kiełpin – Warszawa,
  • S12 Wieniawa – Radom Południe (S7),
  • S12 Radom – obwodnica Puław,
  • S19 Lubartów – Białystok (gr. woj. podlaskiego - Łosice - gr. woj. lubelskiego),
  • S17 Drewnica – Ząbki,
  • S17 Ząbki – Warszawa Wschód (Zakręt),
  • DK9 obwodnica Skaryszewa,
  • DK62 obwodnica Łochowa,
  • DK60 obwodnica Ciechanowa,
  • DK60 obwodnica Łącka,
  • DK53 obwodnica Ostrołęki,
  • DK63 obwodnica Siedlec,
  • DK62/63 obwodnica Sokołowa Podlaskiego,
  • DK79 obwodnica Zwolenia,
  • S50/A50 Obwodnica Aglomeracyjna Warszawy (trwają prace nad zachodnią częścią trasy od skrzyżowania z S10 i S7 na północy do przecięcia z S7 na południe od stolicy),
  • S10 od Torunia (A1) do połącznia z OAW i S7.
Idź do oryginalnego materiału