Na Podkarpaciu powstaną stacje ładowania pojazdów (A4, S19). GDDKiA analizuje oferty

carpatiabiznes.pl 2 dni temu
Zdjęcie: stacje ładowania pojazd samochód auto s19 a4 podkarpacie


GDDKiA poinformowała, iż w odpowiedzi na przetarg dotyczący dzierżawy terenów pod stacje ładowania na 31 Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) wpłynęło 7 ofert.

Postępowanie obejmuje lokalizacje przy autostradach A1, A2, A4 oraz drogach ekspresowych S3, S7, S8, S17, S19 i S61.

Spośród siedmiu oferentów aż pięć firm lub konsorcjów zadeklarowało chęć realizacji inwestycji na wszystkich wskazanych MOP-ach. Są to:

  • Fastned,

  • Ekoen,

  • Greenway Polska,

  • konsorcjum Tesla Poland i Tesla Germany,

  • oraz konsorcjum Brand Rock i Plus International.

Pozostałe dwie oferty – od Tauron Nowe Technologie oraz konsorcjum Allego Poland i Allego – dotyczą wybranych lokalizacji.

Warunki przetargu i wymagania techniczne

GDDKiA podkreśliła, iż ocena ofert uwzględnia dwa główne kryteria, każde o wadze 50%:

  1. Czynsz podstawowy – stawka za 1 m² powierzchni dzierżawy, z minimalnym poziomem 1 zł/m².

  2. Czynsz od przychodu – procentowy udział oferenta w zyskach z eksploatacji stacji ładowania, bez dolnego limitu wartości.

Dzierżawca wyłoniony w przetargu będzie zobowiązany nie tylko do wybudowania, ale także do obsługi stacji ładowania dla samochodów osobowych i ciężarowych przez okres 20 lat.

Wymagania techniczne dla osobówek obejmują minimum 4 punkty ładowania o łącznej mocy co najmniej 600 kW (w tym dwa punkty o mocy min. 150 kW).

Dla ciężarówek przewidziano łączną moc ładowania nie mniejszą niż 3600 kW, z co najmniej dwoma punktami ładowania o mocy min. 350 kW.

Wyjątkiem będzie MOP Zbójecka Góra (S7), gdzie minimalna moc dla pojazdów ciężarowych ma wynosić 1500 kW.

Lokalizacje objęte przetargiem

MOP-y wyznaczone w przetargu znajdują się w różnych częściach Polski, m.in.:

  • woj. śląskie: Starcza, Gorzelanka, Wierzchowisko (A1),

  • woj. łódzkie: Ciosny, Ochędzyn, Niwiska (A2, S8),

  • woj. dolnośląskie i opolskie: Krajków, Prószków (A4),

  • woj. podkarpackie: Paszczyna, Chotyniec, Hruszowice, Kamień (A4, S19),

  • woj. lubelskie: Niwa Babicka, Janów Lubelski (S17, S19),

  • woj. mazowieckie: Pepłowo, Pilawa, Ostrów Kania (S7, S17),

  • woj. warmińsko-mazurskie: Niekrasy (S61),

  • woj. podlaskie: Górki (S61),

  • woj. zachodniopomorskie i lubuskie: Przybiernów, Lisiny (S3).

Plany GDDKiA do końca 2025 roku

Dyrekcja przewiduje, iż jeszcze przed końcem 2025 roku uruchomione zostaną szybkie ładowarki dla pojazdów osobowych (min. 300 kW mocy) na siedmiu MOP-ach, które już posiadają tradycyjne stacje paliw i gastronomię. Chodzi o lokalizacje przy A2 (Ostrów Kania), S6 (Kamień), S17 (Pilawa) oraz S19 (Obroki).

Kolejne plany inwestycyjne

W 2025 roku GDDKiA zamierza również rozpisać przetargi na dzierżawę kolejnych 48 MOP-ów z przeznaczeniem na funkcje komercyjne – m.in. budowę stacji paliw oraz lokali gastronomicznych. W tych przetargach przewidziana jest również możliwość uruchomienia ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych.

Idź do oryginalnego materiału