GDDKiA poinformowała, iż w odpowiedzi na przetarg dotyczący dzierżawy terenów pod stacje ładowania na 31 Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) wpłynęło 7 ofert.
Postępowanie obejmuje lokalizacje przy autostradach A1, A2, A4 oraz drogach ekspresowych S3, S7, S8, S17, S19 i S61.
Spośród siedmiu oferentów aż pięć firm lub konsorcjów zadeklarowało chęć realizacji inwestycji na wszystkich wskazanych MOP-ach. Są to:
-
Fastned,
-
Ekoen,
-
Greenway Polska,
-
konsorcjum Tesla Poland i Tesla Germany,
-
oraz konsorcjum Brand Rock i Plus International.
Pozostałe dwie oferty – od Tauron Nowe Technologie oraz konsorcjum Allego Poland i Allego – dotyczą wybranych lokalizacji.
Warunki przetargu i wymagania techniczne
GDDKiA podkreśliła, iż ocena ofert uwzględnia dwa główne kryteria, każde o wadze 50%:
-
Czynsz podstawowy – stawka za 1 m² powierzchni dzierżawy, z minimalnym poziomem 1 zł/m².
-
Czynsz od przychodu – procentowy udział oferenta w zyskach z eksploatacji stacji ładowania, bez dolnego limitu wartości.
Dzierżawca wyłoniony w przetargu będzie zobowiązany nie tylko do wybudowania, ale także do obsługi stacji ładowania dla samochodów osobowych i ciężarowych przez okres 20 lat.
Wymagania techniczne dla osobówek obejmują minimum 4 punkty ładowania o łącznej mocy co najmniej 600 kW (w tym dwa punkty o mocy min. 150 kW).
Dla ciężarówek przewidziano łączną moc ładowania nie mniejszą niż 3600 kW, z co najmniej dwoma punktami ładowania o mocy min. 350 kW.
Wyjątkiem będzie MOP Zbójecka Góra (S7), gdzie minimalna moc dla pojazdów ciężarowych ma wynosić 1500 kW.
Lokalizacje objęte przetargiem
MOP-y wyznaczone w przetargu znajdują się w różnych częściach Polski, m.in.:
-
woj. śląskie: Starcza, Gorzelanka, Wierzchowisko (A1),
-
woj. łódzkie: Ciosny, Ochędzyn, Niwiska (A2, S8),
-
woj. dolnośląskie i opolskie: Krajków, Prószków (A4),
-
woj. podkarpackie: Paszczyna, Chotyniec, Hruszowice, Kamień (A4, S19),
-
woj. lubelskie: Niwa Babicka, Janów Lubelski (S17, S19),
-
woj. mazowieckie: Pepłowo, Pilawa, Ostrów Kania (S7, S17),
-
woj. warmińsko-mazurskie: Niekrasy (S61),
-
woj. podlaskie: Górki (S61),
-
woj. zachodniopomorskie i lubuskie: Przybiernów, Lisiny (S3).
Plany GDDKiA do końca 2025 roku
Dyrekcja przewiduje, iż jeszcze przed końcem 2025 roku uruchomione zostaną szybkie ładowarki dla pojazdów osobowych (min. 300 kW mocy) na siedmiu MOP-ach, które już posiadają tradycyjne stacje paliw i gastronomię. Chodzi o lokalizacje przy A2 (Ostrów Kania), S6 (Kamień), S17 (Pilawa) oraz S19 (Obroki).
Kolejne plany inwestycyjne
W 2025 roku GDDKiA zamierza również rozpisać przetargi na dzierżawę kolejnych 48 MOP-ów z przeznaczeniem na funkcje komercyjne – m.in. budowę stacji paliw oraz lokali gastronomicznych. W tych przetargach przewidziana jest również możliwość uruchomienia ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych.