Na skrzyżowaniach w Świnoujściu wymieniono sterowniki oraz zainstalowano oprogramowanie sygnalizacji. Tam, gdzie w jezdni jest pętla indukcyjna wykrywająca samochód, należy podjechać najbliżej białej linii przed przejściem dla pieszych. jeżeli samochód najedzie na pętlę indukcyjną, to sygnalizacja na pewno zadziała.
Kierowcy zauważyli zmiany na skrzyżowaniach w Świnoujściu. U jednych powodują frustrację spowodowaną postojem na czerwonym świetle, inni chwalą system i zauważają, iż gdy kierowcy jadą jeden za drugim, to światło zielone nadawane jest dłużej niż wcześniej.
Na dużej części skrzyżowań z sygnalizacją świetlną są pętle indukcyjne. Używane w wielu miastach na całym świecie, zostały opracowane w celu wykrywania obecności przejeżdżających pojazdów na drodze i skrzyżowaniach.
Kiedy pojazd przejeżdża przez pętlę, zakłóca pole magnetyczne pętli i zmniejsza jej indukcyjność. Spadek indukcyjności jest wykrywany przez obwód wzmacniacza, który wyzwala sygnały do kontrolera ruchu.
Jeżeli pas jest wolny, sygnalizator nadaje światło czerwone, co pozwala na wydłużenie sygnału zielonego dla innych kierunków. Aby włączyło się zielone światło, samochód musi najechać na około 2-metrowe pole przed białą linią przed przejściem dla pieszych. jeżeli zatrzyma się dalej, system nie zadziała i przez cały czas będzie nadawał światło czerwone.
Z kolei rowerzyści i piesi powinni korzystać z przycisków zamontowanych przed przejściami oraz śluzami rowerowymi, o ile są na takim skrzyżowaniu. jeżeli go nie wcisną, system nie włączy światła lub zrobi to z opóźnieniem.
Uwagi dotyczące działania systemu ITS można zgłaszać wysyłając na e-mail: [email protected] z dokładną datą i godziną zdarzenia oraz ewentualną propozycją zmiany.