Na stacji Kraków Batowice trwa modernizacja. Nowe tory, rozjazdy i system sterowania ruchem (ZDJĘCIA)

2 godzin temu

Na stacji Kraków Batowice widać już pierwsze efekty modernizacji prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Wymieniane są tory i rozjazdy, elementy sieci trakcyjnej oraz teletechnicznej. Prace są częścią większego projektu obejmującego cały odcinek linii kolejowej z Tunelu do Krakowa, który ma poprawić przepustowość, bezpieczeństwo i komfort podróży.

To jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w północnej części aglomeracji krakowskiej. Modernizacja prowadzona jest w ramach szerszego projektu przebudowy linii kolejowej nr 8 na odcinku Tunel – Kraków Batowice. Całość ma kosztować ponad 105 mln zł i jest współfinansowana z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

Po zakończeniu modernizacji pociągi będą mogły poruszać się z prędkością do 120 km/h. To oznacza nie tylko szybszy przejazd między Krakowem a Miechowem, ale również zwiększenie przepustowości linii – więcej składów pasażerskich i towarowych będzie mogło kursować bez kolizji. Według zapowiedzi PKP PLK skrócenie czasu podróży wyniesie około trzech minut, a jednocześnie poprawi się punktualność.

Wymiana torów i rozjazdów to dopiero pierwszy etap prac. Na stacji Batowice, podobnie jak na przystankach Smroków i Miechów, zaplanowano modernizację i podwyższenie peronów, tak aby ułatwić wsiadanie do pociągów osobom o ograniczonej mobilności. Pojawią się nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz oznakowanie dla osób z niepełnosprawnościami.

1 z 3

Jednym z kluczowych elementów projektu jest wprowadzenie nowoczesnego systemu sterowania ruchem kolejowym. Nowe urządzenia umożliwią zdalne prowadzenie ruchu z jednego miejsca – z nastawni w Krakowie Batowicach – i obejmą swoim zasięgiem stacje w Miechowie, Słomnikach, Niedźwiedziu i Zastowie.

To część krajowego programu „Digitalizacja infrastruktury kolejowej poprzez zabudowę nowoczesnych urządzeń i systemów – Etap I”. Oznacza to nie tylko większą niezawodność systemów, ale również poprawę bezpieczeństwa – zwłaszcza na przejazdach kolejowo-drogowych. Modernizacji poddanych zostanie sześć takich przejazdów, gdzie pojawią się nowe urządzenia sygnalizacyjne i monitoring. Nowy system sterowania ruchem ma być w pełni operacyjny do połowy 2026 roku.

Dla pasażerów równie ważne jak prędkość są zmiany na stacjach. Na trasie Tunel – Kraków Batowice powstanie nowy peron w Miechowie, a istniejące w Smrokowie i Batowicach zostaną przebudowane. Perony będą miały wysokość 76 centymetrów nad główką szyny – to standard stosowany przez PKP PLK w całej Polsce, pozwalający na bezprogowe wejście do większości nowoczesnych składów.

W ramach opcji kontraktowej planowana jest również budowa nowego peronu w Zastowie oraz wydłużenie tamtejszej kładki nad torami. Wszystkie nowe perony zostaną wyposażone w wiaty, oświetlenie LED, system informacji pasażerskiej i oznakowanie w alfabecie Braille’a.

Linia z Krakowa do Tunelu to istotny element korytarza prowadzącego w kierunku Kielc i Warszawy. Po zakończeniu modernizacji zyska nie tylko lokalny ruch aglomeracyjny, ale też dalekobieżne połączenia w kierunku stolicy. Dzięki cyfrowym systemom sterowania ruchem i zwiększeniu prędkości do 120 km/h kolej ma stać się realną alternatywą dla transportu samochodowego.

Idź do oryginalnego materiału