Nadchodzi audyt komunikacji miejskiej w Bydgoszczy. To obietnica, złożona przez prezydenta Rafała Bruskiego podczas tegorocznej kampanii wyborczej. Efektem badań będzie opracowanie kilku wariantów optymalizacji oferty przewozowej; miejmy nadzieję, iż wybrana przez drogowców firma przedstawi zgodne z oczekiwaniami pasażerów koncepcje zwiększenia częstotliwości kursów, a ZDMiKP wdroży je w życie.
Kursy tramwajów w weekendy co pół godziny, zły stan torowisk, niedziałające priorytety na skrzyżowaniach, słaba oferta połączeń na terenach przemysłowych, siatka autobusowa wciąż bazująca na rozwiązaniach z czasów PRL – to grzechy główne bydgoskiej komunikacji. Świadomość kryzysu, wzmacnianego przez regularne doniesienia z MZK dotyczące braku kierowców czy wyczerpywania limitu nadgodzin sprawiła, iż przed wyborami samorządowymi prezydent Rafał Bruski obiecał przeprowadzenie audytu bydgoskiego transportu publicznego.
– W tym roku, a może choćby do połowy roku przeanalizujemy cały nasz system po to, aby mieć pewność, iż jest on dobrze ułożony, mogą w nim nastąpić zmiany, aby nie było podejrzenia, iż drogowcy konsekwentnie realizują złe projekty. Naszą siatkę transportową ocenią audytorzy zewnętrzni – powiedział prezydent podczas marcowej konferencji prasowej. W kwietniu wyborcy opowiedzieli się za tym, by to urzędujący od 2010 roku gospodarz miasta przez cały czas pozostał na stanowisku, a mieszkańcy – zwłaszcza regularnie korzystający z tramwajów i autobusów – wyczekiwali na realizację kampanijnej deklaracji.
Latem do tematu analizy wrócił radny Szymon Róg. Przedstawiciel Bydgoskiej Prawicy zwrócił uwagę, iż audyt komunikacji miejskiej w Bydgoszczy nie powstał w pierwszym półroczu i dopytywał, kiedy zostanie przeprowadzony. – Podmiot, który miałby go wykonać, nie został jeszcze wybrany – napisał w odpowiedzi na interpelację wiceprezydent Łukasz Krupa i dodawał, iż „obecnie realizowane są konsultacje ze stroną społeczną dotyczące funkcjonowania i oczekiwanych zmian w zakresie rozwiązań komunikacyjnych”. Jak ustaliliśmy, takie spotkania się odbyły.
Audyt komunikacji miejskiej w Bydgoszczy. Ogłoszono przetarg
Jeszcze w tym roku – rzutem na taśmę – drogowcy ogłosili przetarg, w którym wyłonią spółkę, która opracuje wyczekiwany audyt komunikacji miejskiej w Bydgoszczy. Postępowanie rozpoczęło się 20 grudnia i planowo potrwa do 9 stycznia (termin otwarcia ofert może jednak ulec zmianie z uwagi m.in. na pytania potencjalnych audytorów).
Jak będzie wyglądał audyt komunikacji miejskiej w Bydgoszczy? Analiza obejmie zarówno miasto, jak i sąsiadujące z nim gminy, do których dociera komunikacja międzygminna (Białe Błota, Osielsko, Dobrcz, Dąbrowa Chełmińska, Nowa Wieś Wielka). Podzielono ją na pięć zadań. Pierwszym z nich jest badanie potoków pasażerskich na liniach miejskich i podmiejskich podczas ich kursowania, także w weekendy.
- Budżet Bydgoszczy na rok 2025 przyjęty. Na co wydane zostaną publiczne środki?
Drugi etap audytu to określenie kierunków przemieszczania się pasażerów korzystających z usług komunikacji miejskiej w Bydgoszczy pomiędzy różnymi częściami miasta. Drogowcy podzielili je na różne rejony mniej więcej odpowiadające poszczególnym osiedlom (wśród rejonów są m.in. Prądy, Osowa Góra, Opławiec, Smukała, Myślęcinek, Leśne, Bartodzieje, Siernieczek, Stary Fordon czy Osiedle Eskulapa) i wyznaczyli na nich przystanki, na których przedstawiciele wykonawcy będą prowadzili wywiady z pasażerami podczas porannego i popołudniowego szczytu. Ankieterów będzie można spotkać m.in. na Rondzie Maczka, pętli Wilczak, przystankach przy Solskiego, rondzie Jagiellonów, przy Skłodowskiej-Curie, UKW czy pętli Tatrzańskie.
W trzecim etapie przeprowadzone zostanie badanie potrzeb komunikacyjnych bydgoszczan. Ankiety odbędą się w domach wybranych osób i będą dotyczyły podróży wykonywanych w ciągu typowego dnia roboczego w ciągu doby; pasażerowie będą pytani o ich motywacje, czas, miejsca rozpoczęcia i zakończenia oraz o środki transportu, z których skorzystali. W drugiej części badania wylosowani respondenci będą szczegółowo pytani nie tylko o swoje potrzeby, ale też o liczbę posiadanych pojazdów, wykształcenie, wykonywany zawód etc. oraz dlaczego korzystają z auta bądź samochodu, jak oceniają częstotliwość, punktualność i komfort środków transportu, a także o to, czy miasto powinno wyznaczać nowe buspasy lub wprowadzić ograniczenia dla aut w zamian oferując lepszą komunikację. Nie zabraknie też pytania, co skłoniłoby badanych do korzystania z parkingów P&R.
Na podstawie danych, wykonawca audytu zaktualizuje model symulacji systemu transportowego Bydgoszczy. Ma on uwzględnić uruchomienie linii tramwajowej wzdłuż ul. Solskiego wraz z pętlą tramwajową Bielicka i związanymi z tym zmianami w komunikacji miejskiej. Czwarta część badania obejmie przetworzenie i analizę wszystkich zebranych informacji w celu stworzenia m.in. map odległości od przystanków, wskazania obszarów wymagających poprawy dostępności usług komunikacji miejskiej, kompleksową identyfikację najważniejszych generatorów ruchu w Bydgoszczy czy ich lokalizacji (m.in. map szkół i uczelni, zakładów pracy, urzędów, szpitali, obiektów handlowych czy cmentarzy).
Piąta – najbardziej wyczekiwana część badania – to opracowanie wariantowej koncepcji optymalizacji oferty przewozowej w komunikacji miejskiej w Bydgoszczy. Warianty podstawowe mają uwzględniać:
- obecny układ tramwajowo-drogowy
- wzrost pracy przewozowej o 10%
- wzrost pracy o 20%
Trzy docelowe warianty, uwzględniające tramwaj na Szwederowo, to:
- praca przewozowa na poziomie 18 mln wozokilometrów i pociągokilometrów
- na poziomie niespełna 20 mln wzkm i pckm
- na poziomie 21,7 mln wzkm i pckm.
Wykonawca dla wszystkich z wariantów musi opracować trasy przebiegu linii autobusowych oraz linii tramwajowych uwzględniając ich parametry eksploatacyjne, układ sieci trakcyjnej/układ drogowy, przepustowość ciągów komunikacyjnych i poszczególnych elementów sieci drogowej i tramwajowej – z uwzględnieniem konieczności skomunikowania obszarów słabo zurbanizowanych oraz obiektów i instytucji, takich jak szkoły, szpitale, zakłady pracy, urzędy czy obiekty kultury, sportu i wypoczynku. Jego zadaniem będzie też określenie kategoryzacji linii komunikacyjnych, ze względu na ich znaczenie w obsłudze miasta oraz częstotliwość funkcjonowania – należy wyróżnić linie o charakterze magistralnym, podstawowym, uzupełniającym i peryferyjnym.
Audyt komunikacji miejskiej w Bydgoszczy. Przewidziano konsultacje społeczne
Po wykonaniu wariantów, wszystkie z nich zostaną poddane konsultacjom społecznym. W ich ramach odbędą się spotkania z mieszkańcami i radnymi miasta. Materiały konsultacyjne muszą zawierać co najmniej mapę z projektowanym układem linii autobusowych i tramwajowych, szczegółowe przebiegi, rozkłady jazdy i opis projektowanych linii wraz z rozdziałem taboru autobusowego i tramwajowego oraz podaniem parametrów eksploatacyjnych wraz z kosztami.
– Dodatkowym kanałem konsultacji społecznych będzie strona internetowa ZDMiKP – www.zdmikp.bydgoszcz.pl. Uwagi mieszkańców, które wpłyną tą drogą zostaną przekazane wykonawcy – czytamy w opisie przedmiotu zamówienia. Drogowcy oczekują też organizacji minimum pięciu spotkań z bydgoszczanami i jednego z radnymi. Wykonawca podczas spotkań publicznych będzie pełnił rolę gospodarza, moderatora, eksperta i autora koncepcji.
Spotkania mają być podzielone na pięć rejonów – pierwszy obejmie Śródmieście, Okole, Wilczak, Jary, Błonie, Bielawy czy Skrzetusko, drugi – Osową Górę, Czyżkówko, Miedzyń, Prądy, Flisy, trzeci – Opławiec, Smukałę, Piaski, Jachcice, Osiedle Zawisza, Leśne i Bartodzieje, czwarty – Górny Taras Bydgoszczy, a piąty Fordon wraz z Bydgoszcz Wschód, Brdyujściem i Siernieczkiem.
Kiedy odbędzie się audyt komunikacji miejskiej w Bydgoszczy?
Wykonawcę badania poznamy na początku 2025 roku. Zgodnie z dokumentacją przetargową, audyt komunikacji miejskiej w Bydgoszczy ma zostać przeprowadzony w przeciągu siedmiu/ośmiu miesięcy od daty podpisania umowy. W opisie przedmiotu zamówienia zakłada się – wydaje się jednak, iż to mogą być zapisy zakładające wcześniejsze uruchomienie przetargu – iż badania pasażerów na przystankach zostaną pomiędzy 15 października a 15 czerwca. W dalszej części dokumentu wspomina się jednak, iż ankiety dot. potrzeb komunikacyjnych mieszkańców odbędą się w terminie od 9 kwietnia do 13 czerwca 2025 roku. To wskazuje, iż efekty prac poznamy jesienią przyszłego roku bądź na przełomie lat 2025/2026.
OBSERWUJ METROPOLIABYDGOSKA.PL NA TIKTOKU!
@metropoliabydgoska.pl Czy coś byście do tego dodali? ???????????? #bydgoszcz #bydgoszczcity #metropoliabydgoska #metropoliabydgoskapl #bydgoszczanie #jarmarknamoście #bydgoskijarmarkświąteczny #aptekapodlabedziem #travelistpl #bagietakreweta #foodtram #kawiarniawoda ♬ Get Lucky – Daniele VitaleZDMiKP wybierze firmę, która wykona audyt komunikacji miejskiej w Bydgoszczy na podstawie dwóch kryteriów: ceny (60% wagi) i terminu wykonania (40% wagi, preferowane jest 240 dni).
Audyt komunikacji miejskiej w Bydgoszczy. Prześlij swoje propozycje
Audyt komunikacji miejskiej w Bydgoszczy jest wyczekiwany przez pasażerów i miłośników komunikacji. Sam dokument to jednak za mało, by mówić o sukcesie – patrząc na dotychczasową politykę miasta, obawy o wdrożenie zmian są dość spore. Zakup nowych tramwajów z Pesy nie przykrywa tego, iż kursują one rzadko i są przepełnione. Audyt komunikacji miejskiej w Bydgoszczy to jednak szansa na przedstawienie nowych pomysłów na usprawnienie komunikacji czy nowych linii.
Już teraz czekamy na Wasze postulaty! Społeczny audyt komunikacji miejskiej w Bydgoszczy pomoże stworzyć wnioski dla opracowujących dokument i dla drogowców. Czekamy na propozycję pod adresem [email protected] – zachęcamy do uczestnictwa przede wszystkim społeczników, kierowców i motorniczych oraz wszystkich pasażerów. Niebawem również przedstawimy swoje propozycje.