Polska kolej stawia na nowoczesność, a jednym z jej filarów jest sądecki Newag SA, który w 2024 roku dostarczył aż 40 nowych lokomotyw dla PKP Intercity. To największa jednorazowa dostawa pojazdów tej klasy dla przewoźnika, a już w 2025 roku do parku taborowego dołączą kolejne 38 lokomotyw.
Newag SA z Nowego Sącza wyprodukował i dostarczył 40 lokomotyw elektrycznych, które w tej chwili kursują po całym kraju. Wśród nich znajduje się 25 pojazdów osiągających prędkość 160 km/h oraz 15 zdolnych do jazdy z prędkością 200 km/h. Te nowoczesne maszyny stały się kluczowym elementem unowocześniania floty PKP Intercity i zapewniają większy komfort oraz niezawodność podróży dla pasażerów.
W 2025 roku spółka dostarczy kolejne 38 lokomotyw osiągających prędkość 160 km/h. Pierwsze trzy pojazdy trafiły już do przewoźnika w styczniu, a kolejne będą systematycznie wprowadzane do eksploatacji. To kolejny dowód na to, iż Newag odgrywa kluczową rolę w modernizacji polskiej kolei.
2024 rok był rekordowy pod względem zamówień dla PKP Intercity. Przewoźnik podpisał kontrakty na 11,8 mld zł brutto, w ramach których zamówiono m.in.:
- 300 nowoczesnych wagonów pasażerskich z opcją na dodatkowe 150,
- 63 lokomotywy wielosystemowe (z możliwością dokupienia kolejnych 32),
- 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych,
- modernizację 200 wagonów, w tym 50 do standardu COMBO.
Co ważne, wszystkie umowy zostały zawarte z polskimi producentami taboru i zakładami naprawczymi, co potwierdza, iż krajowy przemysł kolejowy ma najważniejsze znaczenie w rozwoju transportu publicznego.
PKP Intercity nie tylko inwestuje w nowoczesny tabor, ale także w infrastrukturę. W 2024 roku zakończono modernizację bocznic kolejowych w Krakowie, Szczecinie i Wrocławiu, przeznaczając na ten cel 148 mln zł netto. W 2025 roku inwestycje w rozwój infrastruktury wzrosną do 292 mln zł netto, obejmując m.in. rozbudowę bocznic w Lublinie i Białymstoku oraz wybór wykonawcy nowej lokomotywowni w Warszawie.
Dynamiczny rozwój floty i infrastruktury idzie w parze z rosnącą liczbą pasażerów. W 2024 roku PKP Intercity przewiozło około 78,5 mln podróżnych, co stanowi jeden z najlepszych wyników w historii spółki.
Nie ma wątpliwości, iż rozwój polskiej kolei to w dużej mierze zasługa sądeckiego Newagu, który dostarcza najważniejsze lokomotywy dla krajowego przewoźnika. Wprowadzenie do eksploatacji 40 nowoczesnych maszyn i kolejne 38 w 2025 roku to dowód na to, iż Nowy Sącz staje się jednym z filarów technologicznego postępu w transporcie kolejowym w Polsce.
Czy w przyszłości to właśnie Newag dostarczy pierwsze polskie pociągi dużych prędkości? jeżeli tak, Sądecczyzna może stać się centrum innowacji kolejowej na skalę europejską!
Źródło: IBS News
Fot.: Newag.pl