Newag, lider branży kolejowej, osiągnął w III kwartale 2024 roku zysk netto w wysokości 45,14 mln zł, co stanowi spektakularny wzrost w porównaniu do 0,73 mln zł w analogicznym okresie ubiegłego roku. Zysk operacyjny (EBIT) wyniósł 59,6 mln zł, a przychody ze sprzedaży wzrosły aż do 564,97 mln zł wobec 243,32 mln zł rok wcześniej.
Wzrosty w całym 2024 roku
W okresie od stycznia do września 2024 roku Newag osiągnął:
- 91,51 mln zł zysku netto (wzrost z 41,28 mln zł w 2023 roku),
- 1,14 mld zł przychodów (wzrost z 687,77 mln zł),
- 152,42 mln zł zysku EBITDA (wzrost z 106,18 mln zł).
Czynniki sukcesu
Zarząd spółki wskazuje, iż na wyniki za trzy kwartały 2024 roku wpłynęły:
- Zwiększenie wolumenu przychodów – realizacja portfela zamówień umożliwiła szybsze osiągnięcie progu rentowności.
- Rekordowa marża na sprzedaży – 232,7 mln zł, choć procentowo nieco niższa (20,4%) ze względu na strukturę sprzedanych produktów.
- Wymagania certyfikacyjne – proces homologacji lokomotywy E4MSUa na rynki zagraniczne, który zwiększył koszty projektowe.
- Zmniejszenie zadłużenia – spadek kosztów finansowych o 9,2 mln zł dzięki obniżeniu zadłużenia o 116,5 mln zł (-50,9%).
- Podwyżki płac i koszty zarządu – wpływ wyższej płacy minimalnej oraz wewnętrzne regulacje wynagrodzeń, które podniosły konkurencyjność firmy na rynku pracy.
Wyzwania do pokonania
W sprawozdaniu zarządu wspomniano także o wyzwaniach:
- Ujemny wynik na działalności finansowej – strata 7,9 mln zł.
- Odpis na należności PKP Cargo – strata 14,2 mln zł w związku z postępowaniem sanacyjnym tego podmiotu.
- Wzrost kosztów zarządu – dodatkowe 20 mln zł w stosunku do ubiegłego roku.
Stabilna przyszłość
Zarząd Newagu ocenia, iż sytuacja finansowa grupy pozostaje stabilna, a bieżąca działalność jest w pełni zabezpieczona dzięki odpowiedniej strukturze kapitałowej. Wyniki za trzy kwartały 2024 roku są zgodne z założeniami strategicznymi spółki, potwierdzając skuteczność realizacji przyjętych celów.
Newag, z siedzibą w Nowym Sączu, jest czołowym producentem, modernizatorem i serwisantem taboru kolejowego w Polsce. Spółka zadebiutowała na warszawskiej giełdzie w 2013 roku, będąc częścią indeksu sWIG80. W 2023 roku jej przychody wyniosły 1,23 mld zł. Obecne wyniki wskazują na dynamiczny rozwój spółki i rosnącą pozycję na rynku.