NFZ apeluje: „Pacjencie, sprawdzaj swoje IKP”

gniezno24.com 1 miesiąc temu

Na kanwie ostatniego zajścia, które miało miejsce na terenie Gniezna, Narodowy Fundusz Zdrowia apeluje do mieszkańców, aby sprawdzali i kontrolowali swoje Internetowe Konto Pacjenta.

Skrótowo zwane IKP to miejsce, w którym zawarte są dane medyczne o stanie naszego zdrowia. Konto pozwala na wgląd w historię leczenia, skierowaniach do specjalisty oraz e-receptach. NFZ uczula, iż IKP, tak samo jak każdy inny system, może zawierać błędy. W 2023 roku zgłoszono 789 nieprawidłowości, a w 20242 roku pomiędzy 1 stycznia a 5 grudnia odnotowano ich 1378. Fundusz apeluje, żeby wszystkie nieprawidłowości zgłaszać, gdyż jest to forma „kontroli społecznej”, co pozwala na korygowanie błędów lub wykrywanie ewentualnych nieprawidłowości. To właśnie kontrola IKP przez rodziców dzieci z jednego z gnieźnieńskich przedszkoli pozwoliła wykryć w ostatnim czasie pewne niejasności.

– Pacjenci zgłaszali głównie nieprawidłowe informacje o świadczeniach, które ich zdaniem nie miały miejsca lub odbyły się w innym terminie. Dotyczyły one zarówno świadczeń w ramach POZ, ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, a także leczenia szpitalnego – informuje NFZ.

Internetowe Konto Pacjenta ma każdy, kto posiada PESEL, w tym także dzieci. – Z IKP w pełni mogą korzystać wyłącznie osoby pełnoletnie, które są w stanie potwierdzić swoją tożsamość w internecie. Osoby, które skończyły 16. rok życia, mogą co prawda logować się na swoje IKP i czytać swoje dane, ale nie mają pełnych uprawnień – nie mogą np. wyrażać zgody na operacje i zabiegi. To przez cały czas może robić tylko rodzic. Kiedy nastolatek kończy 18 lat, automatycznie jego IKP staje się kontem osoby dorosłej, a rodzic traci uprawnienia – informuje NFZ dodając, iż dostęp do konta dziecka ma rodzic, który zgłosił je do ubezpieczenia w ZUS. Rodzic ten może jednak upoważnić drugiego rodzica do wglądu do IKP dziecka. Natomiast osoby starsze, które nie korzystają z internetu mogą upoważnić kogoś bliskiego do obsługi ich konta.

Jak dostać się do swojego medycznego konta? – Nie musimy rejestrować swojego IKP. Wystarczy zalogować się na stronie pacjent.gov.pl poprzez: profil zaufany, konto bankowe, aplikację mObywatel lub e-dowód (dowód osobisty z warstwą elektroniczną) – przekazał NFZ.

Co, jeżeli zostaną zauważone nieprawidłowości na koncie? Wystarczy odszukać takową właśnie w IKP: – jeżeli zauważymy, iż dana wizyta nie miała miejsca, należy kliknąć w „Zgłoś nieprawidłowość”. Wówczas system poprosi o wypełnienie krótkiego formularza. Większość danych pacjenta wypełni się automatycznie. Wystarczy wybrać rodzaj błędu i kliknąć „Wyślij”.

Zgłoszenie trafia do oddziału wojewódzkiego NFZ (bezpośrednio lub poprzez administratora systemu, czyli do Centrum e-Zdrowia), który je szczegółowo analizuje i kontaktuje się z placówką medyczną w celu uzyskania wyjaśnień. W dalszym etapie prowadzona jest dalsza analiza sytuacji, m.in. na podstawie dokumentacji medycznej. – W przypadku potwierdzenia błędu – świadczeniodawca dokonuje korekty zapisu przy udziale NFZ (np. z powodu nieprawidłowego zakwalifikowania danego świadczenia). Mogą zdarzyć się sytuacje, w których świadczeniodawca będzie zobowiązany do zwrotu kwoty błędnie zrefundowanego świadczenia oraz usunięcia nieprawidłowej pozycji z konta pacjenta. Pacjent zawsze otrzymuje informację o przyjęciu zgłoszenia i podjętych działaniach. Proces ten gwarantuje, iż wszystkie nieprawidłowości są rozpatrywane.

Jak informuje NFZ, zastrzeżenia można zgłaszać także odnośnie recept. – W przypadku recepty refundowanej, przy „odpłatności” widnieje znak refundacji oznaczony literą ”R”. Nieprawidłowość takiej recepty należy zgłosić do oddziału wojewódzkiego NFZ adekwatnego z miejscem realizacji recepty refundowanej. Fundusz po otrzymaniu zgłoszenia rozpocznie postępowanie wyjaśniające.
W przypadku recepty nierefundowanej, w szczegółach recepty w „odpłatności” widnieje znak „100%”. Oznacza to, iż dana recepta nie jest refundowana przez NFZ. o ile chcemy zgłosić nieprawidłowość recepty z odpłatnością 100% powinniśmy przesłać zgłoszenie do Centrum e-Zdrowia. Fundusz nie może rozpocząć postępowania wyjaśniającego w przypadku, gdy recepta jest pełnopłatna – informuje NFZ.

Idź do oryginalnego materiału