Tramwaje wrócą do Mistrzejowic nie w sobotę, 22 listopada, jak pierwotnie zakładano, ale dopiero w poniedziałek, 25 listopada. Opóźnienie spowodowały trudne warunki pogodowe, które uniemożliwiły przeprowadzenie technicznego odbioru trakcji na pętli „Mistrzejowice”. Firma Gülermak, odpowiedzialna za budowę nowego odcinka Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, wyjaśniła, iż warunki atmosferyczne nie pozwoliły na realizację planowanego terminu.
Według informacji podanych w ubiegłą środę przez krakowski magistrat, planowano wznowienie kursów tramwajów do Mistrzejowic od soboty, 23 listopada, z tymczasowym zakończeniem trasy na przedostatnim przystanku Miśnieńska. Teraz już wiadomo, iż tramwaje do pętli „Mistrzejowice” zaczną kursować dopiero w poniedziałek, 25 listopada. Opóźnienie spowodowane jest trudnymi warunkami atmosferycznymi, które skutecznie utrudniły prace związane z montażem i testowaniem trakcji tramwajowej.
Jak wyjaśnia firma Gülermak, wykonawca inwestycji, roboty prowadzono zarówno w dzień, jak i w nocy, jednak niskie temperatury oraz opady deszczu i śniegu znacząco skomplikowały realizację prac wykonywanych manualnie. „Kluczowe dla nas było zachowanie standardów bezpieczeństwa, co wpłynęło na brak możliwości przeprowadzenia wymaganych testów technicznych” – czytamy w komunikacie. Wykonawca podkreślił, iż warunki atmosferyczne uniemożliwiły przeprowadzenie odbioru technicznego trakcji na pętli „Mistrzejowice” zgodnie z wcześniejszym harmonogramem.
W związku z tym próbny przejazd tramwajów i wznowienie regularnych kursów zostały przesunięte. Początkowo planowano przywrócenie ruchu tramwajowego na sobotę, 23 listopada, jednak według najnowszych informacji linie tramwajowe będą obsługiwać pętlę dopiero od poniedziałku.
Na trasę powróci linia nr 14, która w dni robocze będzie kursowała co 15 minut przez cały dzień, a w weekendy co 20 minut. Warto jednak zauważyć, iż z uwagi na trwające prace budowlane ruch tramwajów na odcinku „Miśnieńska” – „Mistrzejowice” – „Miśnieńska” będzie realizowany jako przejazd techniczny, bez przewozu pasażerów.
Pętla Mistrzejowice wraz z odcinkiem torowiska prowadzącym od ronda Piastowskiego została wyłączona z ruchu 24 czerwca. Początkowo planowano, iż uciążliwe dla pasażerów prace zakończą się w okresie wakacyjnym, umożliwiając powrót tramwajów we wrześniu. niedługo jednak zaczęły pojawiać się informacje o kolejnych niewybuchach odkrywanych podczas robót ziemnych. Już wtedy było jasne, iż prace będą musiały postępować wolniej, pod ścisłym nadzorem saperów, co w efekcie doprowadziło do opóźnień.
Po zakończeniu budowy partner prywatny odpowiedzialny za ten projekt, czyli firma Gülermak, będzie przez kolejne 20 lat odpowiadał za utrzymanie torowiska, a po tym okresie przekaże miastu w pełni zmodernizowaną linię. To jedno z największych przedsięwzięć infrastrukturalnych w Europie, realizowanych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, przyniesie wymierne korzyści mieszkańcom Krakowa.