Niepełnosprawni zaprotestują

1 tydzień temu

Kolejny protest osób niepełnosprawnych odbędzie się w dniu 21.05.2024 roku w Sejmie RP, będzie on powiązany z podkomisją do spraw osób niepełnosprawnych, która ma rozpoznać obywatelski projekt ustawy o rencie socjalnej. Przypomnijmy koalicja „15 Października” szła do wyborów parlamentarnych w 2023 roku z obietnicą uchwalenia obywatelskiego projektu ustawy o rencie socjalnej. Mimo pięciu miesięcy trwania koalicyjnego rządu Premiera Donalda Tuska, postulat osób niepełnosprawnych uchwalenia obywatelskiego projektu ustawy o rencie socjalnej nie został spełniony.

W międzyczasie pojawiło się Świadczenie Wspierające uchwalone w IX kadencji Sejmu RP. Wokół tego świadczenia jest bardzo dużo kontrowersji dotyczących między innymi:
– skali oceny osoby niepełnosprawnej uprawniającej do tego świadczenia.
– decyzji o świadczeniu wspierającym na okres nie dłuższy niż 7 lat, ten zapis jest niezgody Konstytucją RP.

USTAWA z dnia 7 lipca 2023 r. o świadczeniu wspierającym, art. 6b&3 (Decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia, o którym mowa w art. 4b ust. 3, wydaje się na okres, na który osoba została zaliczona do osób niepełnosprawnych na podstawie ostatecznego orzeczenia, ustalającego stopień niepełnosprawności, albo orzeczenia, o którym mowa w art. 5 albo art. 62, o których mowa w art. 6b4 ust. 1 pkt 2, jednakże na okres nie dłuższy niż 7 lat.) – ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 100, 173, 240, 852 i 1234). – w/w artykuły są niezgodne z art. 2, 30, 64, 67, 69 Konstytucji RP.
– Ustawodawca przewidział okres wydawania decyzji o świadczeniu wspierającym na okres nie dłuższy niż 7 lat, ten zapis jest niezgody Konstytucją RP. Orzeczenie o stopniu niepełnosprawności wydane na czas nieokreślony są ochronione Konstytucją RP, natomiast decyzje o poziomie wsparcia są wydawane na nie dłuższy niż 7 lat, na podstawie tych samym dokumentów i określania stanu zdrowia tym samym zapis w/w ustaw jest niezgodny z art. 2, 30, 64, 67, 69 Konstytucji RP, gdyż budzi poważną wątpliwość zaufania o państwie i prawa a w szczególności praw nabytych, zawartych w orzeczeniach o stopniu niepełnosprawności i orzeczeń o grupie inwalidzkiej wydawanych przez orzeczników ZUS na okres stały.

Stan prawny

– Ochrona praw nabytych osób niepełnosprawnych poprzez:
– Orzeczenia o stopniu niepełnosprawności wydanych na stałe oraz orzeczeń o grupie inwalidzkiej wydawanych przez orzeczników ZUS na okres stały poprzez wystąpienie do Ministra Pracy o znowelizowanie w/w ustaw poprzez prowadzenie zapisu o w przedmiocie uznania tego, iż decyzje świadczeniu wspierającym, są wydawane na okres stały.
– Naruszenie praw nabytych:
Obecny okres ważności 7 lat decyzji o potrzebie wsparcia przy zakresie świadczenia wspierającego jest sprzeczne z art. 62&1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych, które to zalicza osoby posiadające orzeczenie ZUS o I grupie inwalidzkiej do stopnia znacznego niepełnosprawności, tym samym zalicza je do grupy najbardziej chorych – całkowicie niezdolnych do samodzielnej egzystencji i całkowicie niezdolnych do pracy.

– Konstytucja RP: art. 2, 30, 64, 67, 69 Konstytucji RP, gdyż budzi poważną wątpliwość zaufania o państwie i prawa a w szczególności praw nabytych, zawartych w orzeczeniach o stopniu niepełnosprawności i orzeczeń o grupie inwalidzkiej wydawanych przez orzeczników ZUS na okres stały. W tym miejscu zaznaczam, iż kwoty świadczenia wspierającego są ściśle powiązana z kwotą renty socjalnej, a wypłata renty socjalnej jest ściśle powiązana z okresem ważności orzeczenia ZUS i o stopniu o niepełnosprawności, zaznaczam, iż decyzje ZUS o przyznaniu renty na konkretny okres są powiązane z okresem wydawanych orzeczeń. Np. osobie posiadającej orzeczenie o stopniu niepełnosprawności na czas nieokreślony, ZUS wydaje decyzję o przyznaniu renty na czas stały. Tym samym decyzje o świadczeniu wspierającym powinny być wydane na okres stały. Obecny stan prawny w zakresie okresu wydawanych decyzji jest niezgodny z:
art. 2, 30, 64, 67, 69 Konstytucji RP, gdyż budzi poważną wątpliwość zaufania o państwie i prawa a w szczególności praw nabytych, zawartych w orzeczeniach o stopniu niepełnosprawności i orzeczeń o grupie inwalidzkiej wydawanych przez orzeczników ZUS na okres stały.

USTAWA z dnia 7 lipca 2023 r. o świadczeniu wspierającym, art. 6b&3 ( Decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia, o którym mowa w art. 4b ust. 3, wydaje się na okres, na który osoba została zaliczona do osób niepełnosprawnych na podstawie ostatecznego orzeczenia, ustalającego stopień niepełnosprawności, albo orzeczenia, o którym mowa w art. 5 albo art. 62, o których mowa w art. 6b4 ust. 1 pkt 2, jednakże na okres nie dłuższy niż 7 lat.) – ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 100, 173, 240, 852 i 1234). – jest niezgodny z art. 2, 30, 64, 67, 69 Konstytucji RP.

Osoby podsiadającą orzeczenia ZUS i o stopniu o niepełnosprawności na okres stały poprzez: przez zapis USTAWY z dnia 7 lipca 2023 r. o świadczeniu wspierającym, art. 6b&3 są pokrzywdzeni poprzez -Decyzje ustalającą poziom potrzeby wsparcia, o którym mowa w art. 4b ust. 3, poprzez nie wydanie ich, na ten sam okres, na który osoba została zaliczona do osób niepełnosprawnych na podstawie ostatecznego orzeczenia, ustalającego stopień niepełnosprawności, albo orzeczenia, o którym mowa w art. 5 albo art. 62, o których mowa w art. 6b4 ust. 1 pkt 2, jednakże na okres nie dłuższy niż 7 lat.), gdyż jest on sprzeczny z: – art. 2, 30, 64, 67, 69 Konstytucji RP. Ten stan rzeczy budzi poważną wątpliwość zaufania o państwie i prawa a w szczególności praw nabytych, zawartych w orzeczeniach o stopniu niepełnosprawności i orzeczeń o grupie inwalidzkiej wydawanych przez orzeczników ZUS na okres stały.

Jak powinno być

Decyzje o poziomie wsparcia przy orzeczeniu o stopniu niepełnosprawności i orzeczeń o grupie inwalidzkiej wydawanych przez orzeczników, powinny być wydawane na ten sam okres co orzeczenie o stopniu niepełnosprawności tj. jeżeli osoba ma wydane orzeczenie na okres, stały to decyzje w potrzebie wsparcia powinny być wydane również na okres stały.

Konstytucyjne rozwiązanie

Czyli na ten sam okres co przedmiotowe orzeczenia wydane przez ZUS o grupie inwalidzkiej. Jest to najlepsze rozwiązanie klinczu wokół, ustawy o rencie socjalnej, gdyż powiązanie okresów decyzji o potrzebie wsparcia z okresem orzeczenia o niepełnosprawności, rozwiąże problemy egzystencjalne osób niepełnosprawnych.

Tło polityczne

Lewica wchodząca w skład obecnej koalicji rządowej, blokuje obywatelski projekt ustawy o rencie socjalnej, kierując go do podkomisji do spraw osób niepełnosprawnych, jest to działanie, wbrew zapowiedzą w trakcie kampanii wyborczej w 2023 roku. Jest to działanie niezrozumiałe ze względu na wizerunek rządu i potrzeby osób niepełnosprawnych.

Idź do oryginalnego materiału