Są takie chwile, kiedy inwestycja drogowa staje się czymś więcej niż tylko asfaltem i kostką brukową. To była właśnie taka chwila – rozbudowane drogi wojewódzkie, nowe chodniki i ścieżki rowerowe, świecące w słońcu przejścia dla pieszych. Ale przede wszystkim – euforia ludzi, którzy zyskali coś, co na co dzień będzie służyło ich bezpieczeństwu i wygodzie.
Marszałek województwa opolskiego Szymon Ogłaza podkreślał, iż w tej wielkiej inwestycji, wartej ponad 40 milionów złotych, szczególne znaczenie ma właśnie ten dodatek od serca – ścieżka rowerowa:
Ponad 40 milionów pochodziło z rządowego funduszu dróg, ale my dołożyliśmy 1,8 miliona po to, by powstała ta właśnie ścieżka rowerowa między Prądami a Wawelnem. Świetna inwestycja, mam nadzieję, iż będzie służyła mieszkańcom i rowerzystom w celach turystyczno-rekreacyjnych, a nie obronnych.
Nie zabrakło też spojrzenia na szerszy kontekst:
Ta droga ma także znaczenie wojskowe – łączy nas z bazą w Polskiej Nowej Wsi czy z batalionem w Komprachcicach. Ale ja wolę się koncentrować na tym, iż jest to droga, która naszym mieszkańcom pozwoli się komunikować w sposób bezpieczny. No i proszę spojrzeć – bardzo ładnie wyszła, naprawdę ładna droga się tutaj urodziła.
Na otwarciu nie krył satysfakcji także Bartłomiej Horaczuk, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu:
Bardzo się cieszę, iż oddajemy dzisiaj ten ponad ośmiokilometrowy odcinek, czyli adekwatnie dwie drogi – 435 i 429. Do tej pory były bardzo wąskie, pięciometrowe, dziś mamy siedmiometrową, bezpieczną jezdnię, łączącą obwodnicę Niemodlina, gminę Komprachcice i gminę Dąbrowa. To strategiczne połączenie z drogą krajową 46, a także wielkie ułatwienie, gdyby na autostradzie A4 pojawiły się utrudnienia.
Dyrektor szczególnie akcentował znaczenie zmian dla codziennego życia mieszkańców:
W Prądach nie było ani chodnika, ani ścieżki. Dziś są i chodniki, i ciągi pieszo-rowerowe, nowe przystanki autobusowe, bezpieczne przejścia. Cieszymy się, iż wszystkie elementy zostały wykonane – od przepustów i retencji wody po zatoki autobusowe. To ogromny, kosztowny projekt, ale wart swojej ceny.
Słuchając tych słów trudno nie odnieść wrażenia, iż w tej inwestycji zawiera się coś więcej niż tylko kilometry asfaltu. To także poczucie, iż mieszkańcy małych miejscowości są traktowani poważnie – iż ich bezpieczeństwo, komfort i codzienna wygoda naprawdę się liczą.
Nowa droga to nie tylko parametry techniczne i tablice informujące o źródłach finansowania. To codzienna trasa do szkoły, bezpieczny chodnik dla starszej osoby, ścieżka dla rowerzystów, którzy w weekend wybiorą się na wycieczkę przez las. To wreszcie znak, iż także tu, w sercu Opolszczyzny, można żyć coraz lepiej.
Metryczka inwestycji
-
Zakres prac: przebudowa trzech odcinków dróg wojewódzkich – z Wawelna do Polskiej Nowej Wsi (3 km), 800 m w Polskiej Nowej Wsi oraz 4,5 km z Wawelna do drogi krajowej nr 46. W sumie 8,3 km nowej jezdni o szerokości 7 m i nośności 115 kN/oś. Dodatkowo powstały chodniki, zatoki autobusowe, oświetlone przejścia dla pieszych oraz ścieżka pieszo-rowerowa o długości 1,9 km.
-
Wykonawca: firma LARIX z Lublińca.
-
Finansowanie:
– ok. 45 mln zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg
– 1,8 mln zł z budżetu Województwa Opolskiego na ścieżkę rowerową -
Efekt: bezpieczniejsze i szersze połączenia drogowe dla mieszkańców gmin Komprachcice i Dąbrowa, lepszy dostęp do obwodnicy Niemodlina, DK46 oraz nowe możliwości dla rowerzystów i pieszych.
























Fot. Kapitan, UMWO