Rozpoczęła się modernizacja linii kolejowej nr 8 – najważniejszej trasy w województwie świętokrzyskim, łączącej północ i południe regionu. Inwestycja obejmuje m.in. wymianę torów, przebudowę przystanków kolejowych oraz budowę nowej infrastruktury na wybranych stacjach.
Jak informuje Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych, prace prowadzone są na różnych odcinkach trasy i znajdują się na różnym etapie zaawansowania.
– Na południu, między Kozłowem a Sędziszowem, już realizowane są prace budowlane. Całkowitej modernizacji zostanie poddana stacja Kozłów, która – choć leży w województwie małopolskim – pełni funkcję „bramy” wjazdowej do regionu świętokrzyskiego. Gotowa jest pełna dokumentacja techniczna dla odcinka Kozłów – Sitkówka-Nowiny. Na północy, dla trasy Skarżysko-Kamienna – Tumlin, również opracowano dokumentację, a w tej chwili trwa przetarg na wybór wykonawcy. Z kolei modernizacja odcinka Tumlin – Sitkówka-Nowiny, obejmującego m.in. stację Kielce Główne, znajduje się jeszcze na etapie projektowania – wyjaśnia Piotr Hamarnik.

Zakończenie prac planowane jest na 2031 rok. Inwestycja ma istotnie poprawić komfort podróżowania.
– Na odcinku południowym, od Krakowa do Kielc, prędkość pociągów wzrośnie do 140 km/h. Przebudowane zostaną stacje i przystanki, a nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym zwiększy przepustowość torów. Dla pasażerów kluczową zmianą będzie modernizacja peronów – zostaną one podniesione i dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. W miejscach tego wymagających powstaną przejścia podziemne wyposażone w windy lub rampy ułatwiające dostęp do peronów – dodaje.
W ostatnich tygodniach PKP pozyskało 450 milionów euro kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Część tych środków zostanie przeznaczona na realizację inwestycji. Spółka planuje również ubiegać się o fundusze unijne.