Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wybrała preferowany wariant przebiegu nowej obwodnicy Dobrego Miasta w ciągu drogi krajowej nr 51. Będzie to wariant W3 – najkorzystniejszy pod względem społecznym, ekonomicznym i technicznym.
Co już wiadomo?
Wybór wariantu trasy zapadł 3 kwietnia 2025 r. podczas posiedzenia Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI). Nowa droga ma omijać Dobre Miasto od wschodu i połączyć się z istniejącą obwodnicą Barcikowa.
Nowa trasa będzie miała długość ok. 7,3 km i będzie drogą klasy GP (główna przyspieszona), z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Szerokość każdego pasa to 3,5 m, a nośność nawierzchni – 11,5 tony na oś.
Finansowanie inwestycji
Na razie zabezpieczono środki na prace przygotowawcze. Gmina Dobre Miasto zadeklarowała udział w kosztach – przekaże na ten cel 1,5 mln zł.
Sama budowa znajduje się na liście zadań rezerwowych rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030.
Co dalej?
W czerwcu 2025 r. planowane jest posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI). Podczas spotkania oceniona zostanie dokumentacja techniczna i zostanie wybrany ostateczny wariant do dalszych prac, w tym do złożenia wniosku o decyzję środowiskową.
Decyzję tę wyda Burmistrz Dobrego Miasta w postępowaniu administracyjnym.
Dlaczego powstaje obwodnica?
Celem inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa drogowego, zmniejszenie hałasu i zanieczyszczeń oraz wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum Dobrego Miasta.
To kolejny krok w realizacji Programu budowy 100 obwodnic. Kierowcy już dziś korzystają z obwodnicy Smolajn, a w woj. warmińsko-mazurskim powstają też obwodnice m.in. Gąsek, Olsztyna, Pisza i Szczytna.
źródło: GDDKiA