Dwukilometrowa trasa, której elementem jest nowa przeprawa przez Odrę, pobiegnie wzdłuż istniejącej linii kolejowej i połączy rondo przy ul. Struga z rondem zaplanowanym na ul. Prószkowskiej. W jej ramach powstaną trzy mosty: nad Młynówką, Odrą i Kanałem Ulgi.
– To będzie takie „metro na ziemi” – podkreśla Małgorzata Stelnicka, wiceprezydent Opola. – Budujemy nie tylko dla autobusów, ale też dla pieszych i rowerzystów.
Inwestorzy zaplanowali nowoczesne rozwiązania na trasie. Powstaną wiaty przystankowe z zielonymi dachami czy parkingi rowerowe. Całość ma być w pełni dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Nowa przeprawa przez Odrę tylko dla transportu publicznego
– Formuła BRT (Bus Rapid Transit) jest nastawiona wyłącznie na transport zbiorowy – przypomina prezydent Opola, Arkadiusz Wiśniewski. – Przez nową przeprawę w okresie trwałości projektu przejadą tylko autobusy elektryczne. To cichy, komfortowy przejazd, bez hałasu i spalin.
Dużą rolę odgrywa tutaj „okres trwałości projektu”. Jak długi on jest? Prezydent Opola przyznaje, iż nie zna tych terminów.
– Być może po tym czasie dopuścimy na trasie ruch pojazdów elektrycznych, ale ja już nie będę wtedy prezydentem. A co zrobi nowy prezydent, to czas pokaże – komentuje Arkadiusz Wiśniewski.
Choć dla wielu kierowców to spore rozczarowanie, władze miasta przekonują, iż inwestycja poprawi jakość życia mieszkańców. Nowa przeprawa przez Odrę usprawnić ma komunikację publiczną i zwiększyć bezpieczeństwo. Umożliwi także szybki przejazd karetek czy wozów strażackich.
Trasa średnicowa ma powstać do 2029 roku
Projekt miasto realizuje w ramach programu FEnIKS. – To największa dotacja w historii miasta – podkreśla Arkadiusz Wiśniewski. – Symboliczny czek na 180 mln zł przekazałem wiceprezydent Małgorzacie Stelnickiej. Za inwestycję odpowiada Miejski Zarząd Dróg.
– Dokumentacja projektowa znajduje się już w zaawansowanym stadium. W 2026 roku podpiszemy umowę i ogłosimy przetarg na wykonawcę. Do 2029 roku zakończymy i rozliczymy całość prac – dodaje Małgorzata Stelnicka.
Cały projekt opiewa na 270 mln zł.
***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania