Nowa S1 gotowa! Zobacz, kiedy pojedziesz nowym odcinkiem ekspresówki z Oświęcimia do Brzeszcz!

21 godzin temu

Już w drugiej połowie sierpnia kierowcy pojadą nowym odcinkiem drogi ekspresowej S1! GDDKiA udostępni do ruchu 10 km trasy od węzła Oświęcim do węzła Brzeszcze oraz fragment DK44. To dopiero początek większych zmian w układzie drogowym południowej Polski.


Nowy odcinek S1 otwarty jeszcze w sierpniu! To pierwszy krok rewolucji dla kierowców z Małopolski i Śląska

Mamy przełom, choć to na razie będzie raczej droga z kategorii – znikąd donikąd. W drugiej połowie sierpnia 2025 roku kierowcy wjadą na nowy, 10-kilometrowy fragment trasy S1 pomiędzy węzłem Oświęcim a węzłem Brzeszcze. To kolejny etap budowy ekspresowej arterii z Mysłowic do Bielska-Białej. Wraz z odcinkiem S1 udostępniony zostanie także fragment DK44 oraz część obwodnicy Oświęcimia.

Ale uwaga – do czasu zakończenia pozostałych etapów inwestycji, nowa ekspresówka będzie dostępna wyłącznie dla pojazdów do 3,5 tony. To efekt trwających remontów lokalnych dróg i ograniczeń w infrastrukturze powiatowej.

Inżynieryjny majstersztyk na trasie. Estakady, wiadukty, mosty i… przejścia dla płazów

Nowa droga to nie tylko asfalt. To też aż 18 imponujących obiektów inżynierskich, w tym:

  • Estakada o długości ponad 480 metrów, przeprowadzona nad linią kolejową Trzebinia–Zebrzydowice i stawem Tesznowiec,
  • Most drogowy o długości 224 m nad Wisłą, z dolnym przejściem dla zwierząt,
  • Kładka dla pieszych,
  • Siedem przejść dla płazów,
  • 17 zbiorników retencyjnych,
  • oraz specjalne przepusty i przejścia dla dużych i średnich zwierząt.

Sama droga ekspresowa będzie miała po dwa pasy ruchu w każdą stronę oraz szeroki pas rozdziału, który w przyszłości umożliwi rozbudowę do trzech pasów. Jezdnie zaprojektowano z nośnością 11,5 tony na oś.

Tymczasowe utrudnienia. Dlaczego tylko do 3,5 tony?

Na razie z trasy skorzystają tylko kierowcy pojazdów do 3,5 tony. Dlaczego? Układ lokalnych dróg nie jest gotowy na masowy zjazd aut z ekspresówki. Z tego powodu przygotowano specjalną organizację ruchu – kierowcy z Brzezinki i Pław dotrą do S1 przez rondo w Pławach, a zjeżdżając z S1 na węźle Oświęcim – dojadą do ronda na ul. Wolskiej. Przejazd przez most na Wiśle w kierunku Oświęcimia będzie zablokowany do czasu zakończenia wszystkich prac.

S1 – rośnie w siłę. Oto konkretne daty otwarć

Źródło: GDDKiA

Droga ekspresowa S1 to coś więcej niż tylko szybki przejazd – to strategiczny szlak komunikacyjny, który łączy Śląsk z Beskidami i dalej ze Słowacją, a w szerszym ujęciu – północ z południem Europy. W ramach inwestycji o wartości niemal 2,3 miliarda złotych, realizowane są prace nad czterema brakującymi odcinkami między Mysłowicami a Bielskiem-Białą:

  • sierpień 2025 – do użytku zostanie oddanych pierwszych 10 km trasy między Oświęcimiem a Brzeszczami,

  • grudzień 2025 – zakończenie odcinka Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów oraz fragmentu Bieruń – Oświęcim,

  • do połowy 2026 r. – planowane oddanie ostatniego fragmentu obwodnicy Oświęcimia, co umożliwi pełne zniesienie ograniczeń dla pojazdów powyżej 3,5 tony,

  • połowa 2027 r. – zakończenie budowy ostatniego odcinka Mysłowice – Bieruń, co domknie całą trasę S1.

Po zakończeniu inwestycji cała ekspresowa S1 od Mysłowic po granicę ze Słowacją stanie się spójną arterią transportową, gotową do przejęcia ruchu tranzytowego i odciążenia lokalnych dróg. To największy projekt drogowy w południowej Polsce – i jeden z najważniejszych dla całego regionu.

Źródło: GDDKiA

Idź do oryginalnego materiału