Jesienią w centrum Poznania ruszy budowa kolejnego odcinka trasy tramwajowej. Torowisko powstanie na ul. Ratajczaka, od ul. Św. Marcin aż do węzła komunikacyjnego przy Nowym Rynku. Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie podpisała właśnie umowę z wykonawcą, którym jest konsorcjum NDI Energy i Terlan.
Nowa linia usprawni podróż z Wildy i Dębca do śródmieścia oraz stworzy dodatkową oś komunikacyjną północ–południe. Dzięki niej tramwaje pojadą także nowym prawoskrętem z ul. 27 Grudnia w Mielżyńskiego, a w przyszłości powstanie połączenie z Garbar w kierunku Naramowic.
Początek robót listopad 2025
Najważniejsze prace wystartują na początku listopada, zaraz po dniu Wszystkich Świętych. Najpierw wykonawca przygotuje formalności, w tym projekty czasowej organizacji ruchu. W pierwszej kolejności roboty obejmą okolice węzła Wierzbięcice oraz fragment ul. Ratajczaka między Św. Marcin a Ogrodową.
Największe utrudnienia w ruchu pojawią się na skrzyżowaniu Wierzbięcice – Matyi – Niezłomnych – Królowej Jadwigi. To tam trzeba będzie dostosować układ torów i jezdni do nowej trasy. Powstanie też para nowych przystanków przy Wierzbięcicach oraz naziemne przejście dla pieszych. Węzeł zostanie uzupełniony o infrastrukturę rowerową i zyska większą funkcjonalność.
Zmiany w komunikacji miejskiej
Wprowadzenie najważniejszych korekt w kursowaniu tramwajów zostanie zsynchronizowane z zamknięciem mostu Bolesława Chrobrego, co pozwoli uniknąć częstych zmian w rozkładach jazdy. Mieszkańcy będą informowani o zmianach z wyprzedzeniem, a do listopada mogą pojawiać się jedynie drobne korekty wynikające z przygotowań.
Przed startem prac na Ratajczaka zakończą się roboty na ul. Kościuszki, aby uniknąć kumulacji utrudnień. To właśnie ta ulica przejmie część ruchu w trakcie budowy.
Zieleń i nowa przestrzeń
Nowy odcinek torowiska, podobnie jak wcześniejszy fragment przy ul. 27 Grudnia i Św. Marcin, powstanie w nowoczesnym standardzie.
Oprócz torów i przystanków (m.in. przy Starym Browarze) zaplanowano także przebudowę jezdni, chodników, dróg rowerowych, a także montaż nowego oświetlenia i elementów małej architektury. Odcinek od Św. Marcin do Ogrodowej i Powstańców Wielkopolskich zmieni się w strefę zamieszkania.
Po obu stronach pojawią się drzewa, zieleń niska, ławki, kosze i stojaki rowerowe. Całość zostanie dostosowana również do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.